Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Comitetul executiv al Băncii Naționale a Moldovei (BNM) a aprobat un set de acte normative pentru punerea în aplicare, la prima etapă, a Legii privind activitatea băncilor, conform cerințelor Basel III și armonizat cu reglementările Uniunii Europene în domeniu, cunoscute cu denumirea Pachet CRD IV/CRR.
Astfel, au fost adoptate nouă regulamente, care se referă la fondurile proprii ale băncilor și cerințele de capital, amortizoarele de capital ale băncilor, tratamentul riscului de credit pentru bănci potrivit abordării standardizate, tehnicile de diminuare a riscului de credit utilizate de bănci, tratamentul riscului operațional pentru bănci potrivit abordării de bază și abordării standardizate, tratamentul riscului de piață potrivit abordării standardizate, tratamentul riscului de decontare/livrare pentru bănci, calculul de către bănci al ajustărilor specifice și al ajustărilor generale pentru riscul de credit, precum și Regulamentul cu privire la auditul extern al băncilor.
Totodată, a fost aprobată Instrucțiunea cu privire la prezentarea de către bănci a rapoartelor COREP în scopuri de supraveghere și modificată Instrucțiunea cu privire la modul de întocmire și prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudențiale.
Noile documente pun un accent sporit pe disponibilitatea capitalului pentru a acoperi riscurile din activitatea băncilor și introduc noi cerințe față de structura acestuia. Suplimentar, sunt stabilite cerințe față de pragurile minime de capital pe niveluri în funcție de calitate. Structura activelor ponderate la risc a fost revăzută, pentru o mai bună captare a riscurilor. Astfel, activelor mai sigure li se atribuie o alocare de capital mai scăzută, în timp ce activele cu grad de risc sporit primesc o pondere mai mare și, respectiv, implică o cerință mai mare de capital.
Ca principiu nou al reglementării, Basel III prevede acoperirea cu capital a mai multor tipuri de risc față de cele care erau acoperite de Basel I, și anume a riscului de piață și a celui operațional. Alte riscuri urmează a fi acoperite prin metode interne de gestiune. În consecință, băncile trebuie să mențină un cadru de administrare a riscurilor, care include politici şi proceduri de administrare, identificare, evaluare, monitorizare şi control în timp util al riscurilor.
În paralel, Basel III introduce noi norme menite să sporească eficacitatea supravegherii riscurilor de către organul de conducere al băncii, precum și din partea BNM.
În anul 2016, Banca Națională a Moldovei a aprobat Strategia de implementare a standardelor Basel III, în contextul executării angajamentelor asumate în cadrul Acordului de Asociere dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană. Experții străini din cadrul proiectului de asistență tehnică Twinning, finanțat de către UE și desfășurat în perioada 2015-2017 cu ajutorul Băncii Naționale a României și Băncii Centrale a Olandei, au susținut BNM în procesul de consolidare a cadrului de supraveghere prudențială prin armonizarea cu standardele băncilor centrale din Uniunea Europeană. Proiectul a avut ca obiectiv îmbunătățirea legislației bancare, orientate spre afirmarea unui sector bancar solid şi competitiv. Prevederile legii privind implementarea cadrului Basel III vor intra în vigoare treptat, pentru a asigura adaptarea băncilor autohtone.
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare