Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Banca Națională a Moldovei inițiază, începând cu data de 23.04.2019, consultarea publică a proiectului Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru completarea Regulamentului privind externalizarea activităților și operațiunilor băncii, aprobat prin Hotărârea Consiliului de administrație al BNM nr.241/2011”.
Beneficiarii proiectului hotărârii sunt băncile din Republica Moldova.
Proiectul hotărârii supus consultării publice va completa cerințele existente privind externalizarea activităților/operațiunilor de către bănci cu aspecte noi ce țin de externalizarea tehnologiilor informației și comunicațiilor (TIC).
Rezultatul scontat al implementării proiectului hotărârii constă în perfecționarea modului de reglementare şi supraveghere a activităților/operațiunilor TIC externalizate. Ca urmare, băncile care intenționează să externalizeze TIC vor administra mai eficient riscurile asociate, vor asigura desfășurarea normală și continuă a proceselor critice, precum și securitatea, disponibilitatea și integritatea datelor aferente clienților.
Proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru completarea Regulamentului privind externalizarea activităților și operațiunilor băncii, aprobat prin Hotărârea Consiliului de administrație al BNM nr.241/2011,” și nota de argumentare aferentă acestuia sunt disponibile pe pagina web a Băncii Naționale a Moldovei.
Recomandările pe marginea proiectului de decizie, supus consultării publice, pot fi expediate până pe data de 13.05.2019, pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun. Chișinău. Concomitent, pot fi comunicate la adresa electronică: supraveghereTIC@bnm.md.
1. Denumirea autorului şi, după caz, a participanţilor la elaborarea proiectului
Autorul proiectului hotărârii este Banca Națională a Moldovei (în particular, Direcția Managementul Continuității Activității Securității Informației și Supraveghere în TI), ceea ce corespunde cu prevederile art.11 din Legea nr. 548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei și art.16 din Legea nr.100/2017 privind actele normative.
2. Condiţiile ce au impus elaborarea proiectului de act normativ şi finalităţile urmărite
La data de 1.01.2018 a intrat în vigoare Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor, care impune cerințe față de externalizarea de către bancă a unor activități/operațiuni, inclusiv a celor de importantă materială.
Proiectul hotărârii supus consultării publice va completa cerințele existente privind externalizarea activităților/operațiunilor de către bănci cu aspecte noi ce țin de externalizarea tehnologiilor informației și comunicațiilor (TIC).
Rezultatul scontat al implementării proiectului hotărârii constă în perfecționarea modului de reglementare şi supraveghere a activităților/operațiunilor TIC externalizate. Ca urmare, băncile care intenționează să externalizeze TIC vor administra mai eficient riscurile asociate, vor asigura desfășurarea normală și continuă a proceselor critice, precum și securitatea, disponibilitatea și integritatea datelor aferente clienților.
Suplimentar, implementarea prezentului proiect de hotărâre va contribui la neadmiterea riscurilor excesive în activitatea băncilor, respectiv la menținerea stabilității financiare a acestora în vederea protejării intereselor deponenților.
3. Descrierea gradului de compatibilitate pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislaţiei naţionale cu legislaţia Uniunii Europene
Proiectul în cauză nu are drept scop armonizarea legislației naționale cu cea a Uniunii Europene.
4. Principalele prevederi ale proiectului şi evidențierea elementelor noi
Prin acest proiect de hotărâre se propune completarea Regulamentului privind externalizarea activităților și operațiunilor băncii, aprobat prin Hotărârea Consiliului de administrație al BNM nr.241/2011, cu un capitol adițional ce conține cerințe cu privire la externalizarea TIC de către bancă, precum și a activităților TIC de importanță materială.
5. Fundamentarea economico-financiară
Implementarea proiectului potențial implică cheltuieli financiare în cazul externalizării TIC de importanță materială. Costul total al cheltuielilor nu poate fi estimat exact, deoarece diferă de la bancă la bancă, fiind condiționate de amploarea, complexitatea activităților/serviciilor TIC externalizate.
6. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare
Proiectul este corelat cu prevederile actelor normative cu care se află în conexiune, iar ajustările propuse nu afectează concepția generală ori caracterul unitar al actelor normative amendate, nefiind necesară elaborarea unor acte normative suplimentare pentru implementarea acestuia.
7. Avizarea şi consultarea publică a proiectului
În scopul respectării prevederilor Legii nr. 239/2008 privind transparenţa în procesul decizional, după avizarea internă și definitivarea proiectului, acesta urmează a fi plasat pe pagina web a BNM: www.bnm.md, compartimentul „Transparență decizională”, subcompartimentul „Proiecte de decizii supuse consultării publice”, inclusiv transmis spre avizare autorităţilor publice și instituţiilor interesate, precum şi reprezentanţilor societăţii civile.
8. Constatările expertizei anticorupție
Expertiza anticorupție urmează a fi efectuată de autor după definitivarea proiectului urmare recepționării avizelor interne și externe, ținând cont de prevederile art. 35 alin. (5) și (6) din Legea nr.100/22.12.2017 cu privire la actele normative și în conformitate cu metodologia de efectuare a expertizei anticorupţie.
9. Constatările expertizei de compatibilitate
Întrucât proiectul nu are drept scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene, acesta nu va fi expediat Centrului de Armonizare a Legislației pentru efectuarea expertizei de compatibilitate cu legislația Uniunii Europene.
10. Constatările expertizei juridice
În conformitate cu art. 37 alin. (5) din Legea nr.100/22.12.2017 cu privire la actele normative și art. 11 alin. (32) din din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei, actele normative emise de BNM nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiţiei.
Totuși, în cadrul consultării părţilor interesate cu privire la elaborarea proiectului menționat, Banca Naţională va solicita o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiţiei. Ulterior, actul normativ va fi transmis, după adoptare, Ministerului Justiţiei pentru a fi înregistrat, în termen de 3 zile, în Registrul de stat al actelor juridice.
11. Constatările altor expertize
-
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare