Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Națională a Moldovei inițiază, începând cu 30 iulie 2020, consultarea publică a proiectului Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei cu privire la modificarea unor regulamente ale Băncii Naționale (Regulamentul cu privire la cerințele privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului în activitatea băncilor, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei nr. 200/2018, Regulamentul cu privire la cerințele privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului în activitatea prestatorilor de servicii de plată nebancari, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei nr. 202/2018, Regulamentul cu privire la cerințele privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului în activitatea caselor de schimb valutar și hotelurilor, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei nr. 201/2018) (în continuare – proiectul HCE).
Elaborarea proiectului HCE este condiționată de necesitatea implementării recomandărilor Comitetului de experți al Consiliului Europei pentru evaluarea măsurilor privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului (MONEYVAL), consemnate în Raportul de evaluare a Republicii Moldova, adoptat la 17 iulie 2019, și asigurării conformității cadrului normativ cu recomandările Grupului de Acțiune Financiară (cele 40 de recomandări ale FATF).
Beneficiarii proiectului HCE sunt băncile, prestatorii de servicii de plată nebancari și casele de schimb valutar și hotelurile.
Proiectul HCE este elaborat în temeiul art. 5 alin. (1) lit.m), art. 11 alin. (1), art.27 alin.(1) lit.c), art. 44 lit.a) și art. 51 lit.b) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei, art. 4 alin. (1) din Legea nr. 202/2017 privind activitatea băncilor, art. 93 alin. (2) lit.b) și art. 94 alin. (1) lit.c) din Legea nr. 114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică.
Obiecțiile, sugestiile și recomandările pe marginea proiectului HCE, supus consultării publice, pot fi expediate până pe data de 14 august 2020 pe adresa bd. Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun. Chişinău. Concomitent, pot fi comunicate pe adresa electronică: dcsbft@bnm.md sau la numărul de telefon: 022822253.
Proiectul HCE și nota informativă aferentă acestuia sunt disponibile pe pagina web a Băncii Naționale a Moldovei www.bnm.md sau la sediul Băncii Naționale a Moldovei pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1, MD – 2005, mun. Chișinău.
1. Denumirea autorului și, după caz, a participanților la elaborarea proiectului
Autorul proiectului actului normativ este Banca Națională a Moldovei.
2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului de act normativ și finalitățile urmărite
Elaborarea proiectului este determinată de necesitatea implementării recomandărilor Comitetului de experți al Consiliului Europei pentru evaluarea măsurilor privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului (MONEYVAL), consemnate în Raportul de evaluare a Republicii Moldova, adoptat la 17 iulie 2019, și asigurării conformității cadrului normativ cu recomandările Grupului de Acțiune Financiară (cele 40 de recomandări ale FATF).
3. Descrierea gradului de compatibilitate pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene
Prevederile proiectului HCE nu au scopul transpunerii legislației Uniunii Europene.
4. Principalele prevederi ale proiectului și evidențierea elementelor noi
Modificările prezentate de proiect urmăresc scopul ajustării normelor existente pentru asigurarea conformității acestora cu standardele internaționale în domeniu (Recomandările 1, 6, 10, 11, 16, 17, 18 și 19 FATF) și vizează, în special, următoarele aspecte:
Aplicarea măsurilor de precauție
Cerințele privind păstrarea datelor
Cerințe privind execuția măsurilor de precauție de către entități terțe
Cerințe specifice sistemului de control intern și programului la nivelul grupurilor financiare
5. Fundamentarea economico-financiară
Implementarea proiectului HCE nu implică cheltuieli financiare și alocarea de mijloace financiare din contul bugetului de stat.
6. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare
Modificările înaintate prin intermediul proiectului HCE nu afectează concepția generală sau caracterul unitar al actelor normative amendate și nu determină modificarea altor acte normative pentru implementarea acestuia.
Totodată, operarea modificărilor la pct. 46 din Regulamentul BNM nr. 200/2018, pct. 43 din Regulamentul BNM nr. 202/2018 și pct. 18 din Regulamentul BNM nr. 201/2018 va fi posibilă doar după modificarea Legii nr. 308/2017 cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului (art. 5 alin. (3)), care, de asemenea, urmează a amendată în contextul implementării recomandărilor Comitetului de experți al Consiliului Europei pentru evaluarea măsurilor privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului (MONEYVAL).
7. Avizarea și consultarea publică a proiectului
În scopul respectării prevederilor Legii nr.239/2008 privind transparența în procesul decizional și ale Regulamentului privind asigurarea transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor Băncii Naționale a Moldovei (aprobat prin HCA al BNM nr.230/2010), proiectul hotărârii este supus consultării publice, fiind plasat pe pagina web a BNM - www.bnm.md, în compartimentul „Legislație”, rubrica „Transparența decizională”.
8. Constatările expertizei anticorupție
Proiectul HCE nu prezintă factori și riscuri de corupție.
9. Constatările expertizei de compatibilitate
Proiectul nu are scopul transpunerii legislației Uniunii Europene și nu va fi remis Centrului de armonizare a legislației pentru expertiza de compatibilitate.
10. Constatările expertizei juridice
Potrivit art.37 alin. (5) din Legea nr.100/2017, actele normative emise de Banca Națională a Moldovei nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiției. Totodată, luând în considerare prevederile art.11 alin. (33) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei, va fi solicitată o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiției.
11. Constatările altor expertize
Proiectul HCE nu necesită efectuarea altor tipuri de expertiză.
Guvernatorul
Băncii Naționale a Moldovei
Octavian ARMAȘU