Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Banca Națională a Moldovei inițiază, începând cu 29.02.2024, consultarea publică a proiectului Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei ”Pentru aprobarea Regulamentului privind externalizarea funcțiilor și activităților legate de activitatea de asigurare sau de reasigurare de către societățile de asigurare sau de reasigurare”.
Inițierea elaborării proiectului este condiționată de intrarea în vigoare a Legii nr.92/2022 privind activitatea de asigurare sau de reasigurare, care prevede că societatea de asigurare sau de reasigurare are dreptul de a externaliza funcţiile și activitățile legate de activitatea de asigurare sau de reasigurare după obținerea aprobării prealabile a autorității de supraveghere, conform cerințelor stabilite în actele normative ale acesteia.
Obiectivul proiectului inițiat constă în stabilirea criteriilor și procedurilor obligatorii de urmat de către societățile de asigurare sau de reasigurare atunci când societatea decide asupra externalizării unora dintre funcțiile și/sau activitățile desfășurate.
În scopul eficientizării procesului de elaborare a proiectului hotărârii, solicităm prezentarea, până la 15.03.2024, a opiniilor, propunerilor, recomandărilor pe adresa poștală: Banca Națională a Moldovei, bd. Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun. Chișinău sau, în format electronic, pe adresa: official@bnm.md; secretariat@bnm.md, sau la numărul de telefon 022 822 517.
Proiectul hotărârii și nota de argumentare aferentă acestuia sunt disponibile pe pagina web a BNM (www.bnm.md), în compartimentul „Legislație", rubrica „Transparența decizională".
1. Denumirea autorului și, după caz, a participanților la elaborarea proiectului
Autorul proiectului actului normativ este Banca Națională a Moldovei (BNM).
2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului actului normativ şi finalitățile urmărite
La data de 01.01.2023 a intrat în vigoare Legea nr. 92/2022 privind activitatea de asigurare sau de reasigurare, care transpune parțial Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate și desfășurarea activității de asigurare și de reasigurare (Solvabilitate II).
Cele mai bune practici, inclusiv, cele europene, abilitează societățile de asigurări sau de reasigurări cu dreptul de a delega anumite procese și funcții terților, în vederea prestării calitative a activităților externalizate, reducerii costurilor, timpului de executare, stabilirii oportunităților privind concentrarea resurselor pe activitățile de bază etc. Aceiași abordare este utilizată și în alte sectoare ale sistemului financiar al Republicii Moldova.
Aliniindu-se la cele mai bune practici, Legea nr. 92/2022 (art. 43 alin. (3)) prevede că societatea de asigurare sau de reasigurare are dreptul de a externaliza funcţiile și activitățile legate de activitatea de asigurare sau de reasigurare după obținerea aprobării prealabile a autorității de supraveghere, conform cerințelor stabilite în actele normative ale acesteia. În același context, potrivit art. 115 alin. (8), autoritatea de supraveghere autorizează externalizarea funcţiilor şi activităţilor societăţilor de asigurare sau de reasigurare, conform cerinţelor stabilite prin actele sale normative.
Prin urmare, necesitatea elaborării actului normativ privind externalizarea funcțiilor și activităților de către societățile de asigurare sau de reasigurare derivă din normele primare citate.
Obiectivul regulamentului constă în stabilirea criteriilor și procedurilor obligatorii de urmat de către societățile de asigurare sau de reasigurare atunci când societatea decide asupra externalizării funcțiilor și activităților legate de activitatea sa, aprobarea prealabilă a externalizării, precum și raportarea externalizării.
3. Descrierea gradului de compatibilitate pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislaţiei naţionale cu legislaţia Uniunii Europene
Hotărârea nu are ca și scop punctual armonizarea legislaţiei naţionale cu legislaţia Uniunii Europene.
4. Principalele prevederi ale proiectului şi evidenţierea elementelor noi
Proiectul regulamentului cuprinde prevederi privind:
5. Fundamentarea economico-financiară
Implementarea proiectului HCE nu implică cheltuieli financiare și alocarea de mijloace financiare din contul bugetului de stat.
6. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare
Proiectul actului normativ nu afectează concepția generală ori caracterul unitar al actelor legislative/normative cu care se află în conexiune și nu determină modificarea altor acte normative pentru implementarea acestuia.
7. Avizarea şi consultarea publică a proiectului
În scopul respectării prevederilor Legii nr.239/2008 privind transparența în procesul decizional și ale Regulamentului privind asigurarea transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor Băncii Naționale a Moldovei (aprobat prin HCA al BNM nr.230/2010), proiectul hotărârii este supus consultării publice, fiind plasat pe pagina web a BNM (www.bnm.md), în compartimentul „Legislație", rubrica „Transparența decizională".
8. Constatările expertizei anticorupție
Conform art.35 alin.(5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, proiectul hotărârii a fost supus expertizei anticorupție în cadrul Băncii Naționale a Moldovei, în urma căreia factori și riscuri de corupție nu au fost identificate.
9. Constatările expertizei de compatibilitate
Expertiza de compatibilitate nu este necesară, deoarece proiectul nu prevede o armonizare a legislației naționale cu legislația Uniunii Europene, ci dezvoltarea prevederilor stabilite în legislația primară în vigoare, care a este parțial armonizată.
10. Constatările expertizei juridice
Potrivit art.37 alin.(5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, actele normative emise de Banca Națională a Moldovei nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiției. Totodată, luând în considerare prevederile art.11 alin.(33) din Legea nr.548/1995, va fi solicitată o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiției.
Proiectul dat se află în proces de consultare publică. Sinteza va fi disponibilă după analiza recomandărilor și propunerilor primite de la părțile interesate.
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare