Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Banca Națională a Moldovei inițiază, începând cu 28.06.2019, consultarea publică a proiectului Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Cu privire la modificarea unor acte normative ale Băncii Naționale a Moldovei” (în continuare – proiectul HCE).
Elaborarea proiectului HCE derivă din necesitatea ajustării unor acte normative ale Băncii Naționale a Moldovei (BNM) în contextul modificărilor operate în legislația Republicii Moldova, cum ar fi în Legea nr.62/2008 privind reglementarea valutară în vederea eliminării obligației băncilor licențiate să aplice mașini de casă și control la efectuarea operațiunilor de schimb valutar prin intermediul birourilor sale de schimb valutar, în alte acte normative care vizează (în mod direct sau indirect) activitatea unităților de schimb valutar, precum și intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr.141/2019 cu privire la aplicarea echipamentelor de casă şi de control la efectuarea decontărilor.
Proiectul HCE prevede modificarea Regulamentului cu privire la activitatea unităților de schimb valutar, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al BNM nr.335/2016 și a Regulamentului privind licențierea, controlul și sancționarea unităților de schimb valutar, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al BNM nr.304/2016.
Beneficiarii proiectului HCE sunt unitățile de schimb valutar.
Proiectul hotărârii HCE a fost elaborat în temeiul art.27 alin.(1) lit.c) şi art.51 lit.b) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei, precum și art.41 alin. (9), art. 44 alin. (10) și art.47 alin.(9) din Legea nr.62/2008 privind reglementarea valutară.
Obiecțiile, sugestiile și recomandările pe marginea proiectului hotărârii HCE, supus consultării publice, pot fi expediate până pe data de 12.07.2019, pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun. Chișinău. Concomitent, pot fi comunicate pe adresa electronică: reglementare@bnm.md sau la numărul de telefon: 022 822 255.
Proiectul hotărârii HCE și nota informativă aferentă acesteia sunt disponibile pe pagina web a Băncii Naționale a Moldovei www.bnm.md sau la sediul Băncii Naționale a Moldovei pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1, MD – 2005, mun. Chișinău.
1. Denumirea autorului
Autorul proiectului actului normativ este Banca Națională a Moldovei.
2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului de act normativ şi finalitățile urmărite
Proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Cu privire la modificarea unor acte normative ale Băncii Naționale a Moldovei” (în continuare – proiectul HCE) este elaborat în temeiul art.27 alin.(1) lit.c) şi art.51 lit.b) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei, precum și art.41 alin. (9), art. 44 alin. (10) și art.47 alin.(9) din Legea nr.62/2008 privind reglementarea valutară.
Elaborarea proiectului HCE derivă din necesitatea ajustării unor acte normative ale Băncii Naționale a Moldovei (BNM) în contextul modificărilor operate în legislația Republicii Moldova, cum ar fi în Legea nr.62/2008 privind reglementarea valutară în vederea eliminării obligației băncilor licențiate să aplice mașini de casă și control la efectuarea operațiunilor de schimb valutar prin intermediul birourilor sale de schimb valutar, în alte acte normative care vizează (în mod direct sau indirect) activitatea unităților de schimb valutar, precum și intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr.141/2019 cu privire la aplicarea echipamentelor de casă şi de control la efectuarea decontărilor.
Proiectul HCE prevede modificarea Regulamentului cu privire la activitatea unităților de schimb valutar, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al BNM nr.335/2016 și a Regulamentului privind licențierea, controlul și sancționarea unităților de schimb valutar, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al BNM nr.304/2016.
3. Descrierea gradului de compatibilitate pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene
Proiectul HCE nu transpune prevederile niciunui act normativ al Uniunii Europene.
4. Principalele prevederi ale proiectului şi evidențierea elementelor noi
Principalele amendamente la Regulamentul cu privire la activitatea unităților de schimb valutar vizează:
Printre cele mai importante modificări la Regulamentul privind licențierea, controlul și sancționarea unităților de schimb valutar menționăm:
De asemenea, în ambele regulamente au fost operate modificări de ordin redacțional.
5. Fundamentarea economico-financiară
Implementarea proiectului HCE nu implică cheltuieli financiare și alocarea de mijloace financiare din contul bugetului de stat.
6. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare
Proiectul HCE este corelat cu prevederile actelor normative în vigoare cu care se află în conexiune, iar modificările propuse nu afectează concepția generală ori caracterul unitar al actelor normative amendate, nefiind necesară elaborarea unor acte normative suplimentare pentru implementarea acestuia. Aprobarea proiectului HCE nu impune modificarea altor acte normative conexe.
7. Avizarea şi consultarea publică a proiectului
-
8. Constatările expertizei anticorupție
-
9. Constatările expertizei de compatibilitate
-
10. Constatările expertizei juridice
Potrivit art.37 alin.(5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, actele normative emise de Banca Națională a Moldovei nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiției.
Totodată, luând în considerare prevederile art.11 alin. (33) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei, va fi solicitată o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiției.
11. Constatările altor expertize
-
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare