Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Națională a Moldovei inițiază, începând cu 17 octombrie 2023, consultarea publică a proiectului Hotărârii Comitetului Executiv al Băncii Naționale a Moldovei cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire la cerinţele privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului în activitatea participanților profesioniști la piața financiară nebancară (în continuare – proiect).
Elaborarea proiectului este condiționată de adoptarea Legii nr.178/2020 pentru modificarea unor acte normative, ce vizează transferul atribuțiilor Comisiei Naționale a Pieței Financiare către Banca Națională a Moldovei, și anume atribuții de reglementare, licențiere și supraveghere a activității participanților profesioniști la piața financiară nebancară (asiguratorilor, reasiguratorilor, intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări, organizațiilor de creditare nebancară, asociațiilor de economii și împrumut) cu necesitatea elaborării cadrului normativ de rigoare, inclusiv și în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului.
Totodată, Regulamentul în cauză va asigura punerea în aplicare a modificărilor Legii nr. 308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, operate prin Legea nr. 66/2023 pentru modificarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al R. Moldova nr.159-161 art.252 din 11.05.2023.
În temeiul art.5 alin.(1), lit.p), art.11 alin.(1) și art.27 alin.(1) lit.c) din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297-300, art.544), art.9 alin.(16) din Legea nr.92 din 07.04.2022 privind activitatea de asigurare sau de reasigurare (publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr. 129-133 art. 229), art.8 alin.(1), art.46 alin.(2) și alin.(3) din Legea asociațiilor de economii și împrumut nr. 139 din 21.06.2007 (publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.112-116, art.506), art.23 alin.(2) din Legea nr.1 din 16.03.2018 cu privire la organizațiile de creditare nebancară (publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr. 108-112 art. 200) și art.13 alin.(3) și (14), art.15 alin.(2) din Legea nr.308 din 22 decembrie 2017 cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.58-66, art.133), Comitetul executiv al Băncii Naționale a Moldovei
Obiecțiile, sugestiile și recomandările pe marginea proiectului, supus consultării publice, pot fi expediate până la data de 31 octombrie 2023 pe adresa bd. Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun. Chişinău. Concomitent, pot fi comunicate pe adresa electronică: dcsbft@bnm.md sau la numărul de telefon: 022822233.
Proiectul și nota informativă aferentă acestuia sunt disponibile pe pagina web a Băncii Naționale a Moldovei www.bnm.md sau la sediul Băncii Naționale a Moldovei pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1, MD – 2005, mun. Chișinău.
1. Denumirea autorului și, după caz, a participanților la elaborarea proiectului
Autorul proiectului actului normativ este Banca Națională a Moldovei (BNM).
2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului de act normativ și finalitățile urmărite
Elaborarea proiectului hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire la cerințele privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului în activitatea participanților profesioniști la piața financiară nebancară” (în continuare – proiectul hotărârii) este condiționată de executarea Legii nr.178 pentru modificarea unor acte normative din 11.09.2020, ce vizează transferul atribuțiilor Comisiei Naționale a Pieței Financiare (CNPF) către Banca Națională a Moldovei, și anume atribuții de reglementare, licențiere și supraveghere a activității participanților profesioniști la piața financiară nebancară (asigurătorilor sau reasigurătorilor şi intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări care desfăşoară activitate în limitele claselor de asigurări de viaţă, inclusiv cele cu participarea la investiţii, organizațiilor de creditare nebancară, asociațiilor de economii și împrumut) cu necesitatea elaborării cadrului normativ de rigoare, inclusiv și în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului.
Realizarea prevederilor Regulamentului va asigura conformarea la prevederile Legii nr. 308/2017 cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului (în continuarea- Legea nr. 308/2017), modificate în baza Legii pentru modificarea unor acte normative nr. 66 din 30.03.2023, în vigoare din 01 iulie 2023, precum și necesitatea implementării recomandărilor Comitetului de experți al Consiliului Europei pentru evaluarea măsurilor privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului (MONEYVAL), consemnate în Raportul de evaluare a Republicii Moldova, (16-22 mai 2022), și asigurării conformității cadrului normativ cu recomandările Grupului de Acțiune Financiară (cele 40 de recomandări ale FATF).
3. Descrierea gradului de compatibilitate pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene
Prevederile proiectului HCE nu au scopul transpunerii legislației Uniunii Europene.
4. Principalele prevederi ale proiectului
Proiectul hotărârii cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire la cerințele privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului în activitatea participanților profesioniști la piața financiară nebancară are drept scop stabilirea cerințelor privind:
Elaborarea programului intern privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului
- respectarea prevederilor art.13 alin 3) din Legea nr.308/2017, aprobarea de către participantul profesionist a programului propriu pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, care conform pct. 12 din proiectul Regulamentului va conține, dar nu se va limita la următoarele proceduri:
- revizuirea (actualizarea) programului intern privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanțării terorismului, ori de câte ori este necesar, dar cel puțin anual, ținând cont de prevederile legislației în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului.
Cerințe privind evaluarea riscurilor de spălare a banilor și de finanțare a terorismului în domeniul propriu de activitate
Cerințe de aplicare a măsurilor de precauție privind clienții
Proiectul Regulamentului evidențiază condițiile necesare pentru verificarea identității clientului și a beneficiarului efectiv, după cum urmează:
- măsuri de precauție privind clienții care gestionează bunurile aflate sub administrare fiduciară atât în cazul în care administrarea este încredințată persoanelor juridice, cât și celor fizice, proiectul Regulamentului prevede tipul de informație care urmează a fi obținute de la clienți - fiducii sau construcții juridice similare cu prezentarea documentelor confirmative (actul fiduciar, declarația de trust, registrul organizațiilor de caritate etc.), inclusiv și cu privire la toate categoriile de persoane care urmează a fi identificate (constituitorul, fiduciarul, beneficiarul fiduciilor sau construcțiilor juridice, identitatea oricărei alte persoane fizice care exercită controlul în ultimă instanță asupra fiduciei sau a construcției juridice similare);
- detalierea condițiilor de aplicare a măsurile de precauție simplificate și măsurilor de precauție sporite privind clienții de către participantul profesionist, urmare a evaluării proprii și acumulării informațiilor suficiente cu privire la clientul și operațiunea acestuia, în baza factorilor care generează riscuri reduse și sporite de spălare a banilor şi de finanțare a terorismului, specificați la pct. 58 și pct. 61 din proiectul Regulamentului (pentru sectorul de creditare nebancară și sectorul asigurărilor de viață), și atribuirii gradului de risc corespunzător clientului (scăzut, mediu, sporit), precum și revizuirea gradului de risc al clientului, după caz;
- aplicarea măsurilor de monitorizare continuă a activităților, operațiunilor sau a relației de afaceri cu clientul conform pct. 44 din proiectul Regulamentului, iar în cazul constatării persoanelor, activităților și tranzacțiilor suspecte participantul profesionist este obligat:
Cerințe față de agenții participantului profesionist pe piața asigurărilor
- aplicarea de către participantul profesionist a măsurilor de precauție privind intermediarii în asigurări și reasigurări (în continuare agenți) în scopul cunoașterii structurii de proprietate și control a agenților săi și stabilirii relațiilor de afaceri cu agenții care vor implementa cerințele legislației în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului. Prevederile hotărârii nu limitează participantul profesionist de la aplicarea procedurilor interne privind intermediarii în asigurări și reasigurări (agenții de asigurare, agenții bancassurance, brokerii de asigurare și brokerii de reasigurare și asistentul în brokeraj), și anume:
- monitorizarea activității agentului în cadrul unei abordări bazate pe risc și de identificare a criteriilor specifice de risc pentru atribuirea gradului de risc agentului, iar în caz de necesitate revizuirea gradului de risc atribuit acestuia, precum și aplicarea măsurilor necesare în scopul redresării și minimizării riscurilor specifice care derivă din activitatea agentului.
Cerințe de raportare a activităților și a tranzacțiilor
Cerințele privind păstrarea datelor
Cerințe specifice sistemului de control intern
Cerințe privind aplicarea măsurilor restrictive internaționale
5. Fundamentarea economico-financiară
Implementarea proiectului HCE nu implică cheltuieli financiare și alocarea de mijloace financiare din contul bugetului de stat.
6. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare
Modificările înaintate prin intermediul proiectului HCE nu afectează concepția generală sau caracterul unitar al actelor normative amendate și nu determină modificarea altor acte normative pentru implementarea acestuia.
7. Avizarea și consultarea publică a proiectului
În scopul respectării prevederilor Legii nr.239/2008 privind transparența în procesul decizional și ale Regulamentului privind asigurarea transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor Băncii Naționale a Moldovei (aprobat prin HCA al BNM nr.230/2010), proiectul hotărârii este supus consultării publice, fiind plasat pe pagina web a BNM - www.bnm.md, în compartimentul „Legislație”, rubrica „Transparența decizională”.
8. Constatările expertizei anticorupție
Proiectul HCE nu prezintă factori și riscuri de corupție.
9. Constatările expertizei de compatibilitate
Proiectul nu are scopul transpunerii legislației Uniunii Europene și nu va fi remis Centrului de armonizare a legislației pentru expertiza de compatibilitate.
10. Constatările expertizei juridice
Potrivit art.37 alin. (5) din Legea nr.100/2017, actele normative emise de Banca Națională a Moldovei nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiției. Totodată, luând în considerare prevederile art.11 alin. (33) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei, a fost solicitată opinia cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiției. Toate propunerile și recomandările de redactare a proiectului potrivit normelor de tehnică legislativă au fost luate în considerare.
11. Constatările altor expertize
Proiectul HCE nu necesită efectuarea altor tipuri de expertiză.
Guvernatorul
Băncii Naționale a Moldovei
Octavian ARMAȘU
Proiectul dat se afla în proces de consultare publică. Sinteza va fi disponibilă după analiza recomandărilor și propunerilor primite de la părțile interesate.