Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Banca Națională a Moldovei inițiază, începând cu data de 06.02.2023, consultarea publică a proiectului Hotărârii Comitetului executiv al BNM „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la transferul de credit și debitarea directă”.
Elaborarea proiectului derivă din necesitatea revizuirii Regulamentului cu privire la transferul de credit, aprobat prin HCA al BNM nr.157 din 01.08.2013, precum și în contextul modificărilor și completărilor operate la Legea cu privire la serviciile de plată și moneda electronică nr.114/2012 (prin Legea pentru modificarea unor acte normative nr. 209 din 15.07.2022, lege care transpune Directiva (UE) 2015/2366 privind serviciile de plată în cadrul pieței interne (PSD2)), inclusiv transpunerea articolului 5 și a anexei din Regulamentul (UE) nr. 260/2012 de stabilire a cerințelor tehnice și comerciale aplicabile operațiunilor de transfer de credit și de debitare directă în euro (transpunerea acestuia reprezentând unul dintre criteriile de aderare a comunității prestatorilor de servicii de plată din Republica Moldova la Zona Unică de Plăți în Euro (SEPA)).
Beneficiarii proiectului hotărârii sunt prestatorii de servicii de plată și participanții la sistemul automatizat de plăți interbancare.
Rezultatul scontat ca urmare a implementării proiectului hotărârii supus consultării publice constă în racordarea cadrului normativ secundar la prevederile ajustate din Legea nr. 114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică, precum și corespunderea la unul din criteriile de aderare la SEPA.
Recomandările pe marginea proiectului de decizie, supus consultării publice, pot fi expediate până la 20 februarie 2023, pe adresa poștală: bd. Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun. Chișinău sau pe adresa electronică: Reglementare.PSP@bnm.md.
Proiectul deciziei şi nota informativă sunt disponibile pe pagina web a Băncii Naționale a Moldovei www.bnm.md și la sediul Băncii Naționale pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun. Chișinău.
1. Denumirea autorului şi, după caz, a participanților la elaborarea proiectului
Autorul proiectului actului normativ este Banca Națională a Moldovei.
2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului de act normativ şi finalitățile urmărite
Elaborarea proiectului de regulament derivă din necesitatea revizuirii Regulamentului cu privire la transferul de credit, aprobat prin HCA al BNM nr.157 din 01.08.2013, precum și în contextul modificărilor și completărilor operate la Legea cu privire la serviciile de plată și moneda electronică nr.114/2012 (prin Legea pentru modificarea unor acte normative nr. 209 din 15.07.2022, lege care transpune Directiva (UE) 2015/2366 privind serviciile de plată în cadrul pieței interne (PSD2)).
Astfel, elaborarea noului proiect de regulament se bazează pe:
Zona Unică de Plăți în Euro (denumită în continuare „SEPA”) vizează dezvoltarea de servicii de plată comune la nivelul Spațiului Economic European (denumit în continuare „SEE”). Ca rezultat al introducerii de standarde, reguli și practici de plată comune și deschise și prin intermediul procesării integrate a plăților, SEPA va oferi persoanelor fizice și juridice din SEE servicii de plată în euro sigure, la prețuri avantajoase, fiabile și ușor de utilizat. Aceste standarde, reguli și practici de plată ar trebui să se aplice plăților din cadrul SEPA la nivel național și internațional, în temeiul acelorași condiții de bază și cu aceleași drepturi și obligații, indiferent de locul în care se află pe teritoriul SEE.
În scopul aderării comunității financiare din Republica Moldova la SEPA, este important ca regulile cu privire la cerințele tehnice și comerciale aplicabile operațiunilor de transfer de credit și debitare directă în euro să fie echivalente cu regulile prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 260/2012. Acest fapt va asigura respectarea principiilor de funcționare a SEPA și va garanta respectarea acelorași standarde, reguli și practici în procesul de executare a operațiunilor de transfer de credit și debitare directă în euro în cadrul Zonei Unice de Plăți în Euro.
Astfel, Regulamentul vine cu reguli clare cu scopul de a stabili expres care sunt cerințele normative pentru operațiunile de transfer de credit și debitare directă, precum și cerințele tehnice specifice pentru operațiunile de transfer de credit și debitare directă, inclusiv în euro în cadrul SEPA.
3. Descrierea gradului de compatibilitate pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene
Proiectul Regulamentului transpune Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 martie 2012 de stabilire a cerințelor tehnice și comerciale aplicabile operațiunilor de transfer de credit și de debitare directă în euro și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 924/2009.
4. Principalele prevederi ale proiectului şi evidenţierea elementelor noi
Proiectul Regulamentului cu privire la transferul de credit și debitarea directă stabilește:
5. Fundamentarea economico-financiară
Implementarea proiectului nu implică cheltuieli financiare și alocarea de mijloace financiare suplimentare din contul bugetului de stat.
6. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare
La data intrării în vigoare a proiectului va fi abrogat punctul 2 din Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Cu privire la aprobarea, modificarea, completarea şi abrogarea unor acte normative ale Băncii Naţionale a Moldovei” nr. 157/2013 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr. 191-197, art. 1370), înregistrat la Ministerul Justiției al Republicii Moldova la 20 august 2013 cu nr. 936
7. Avizarea şi consultarea publică a proiectului
În scopul respectării prevederilor Legii nr.239/2008 privind transparența în procesul decizional și ale Regulamentului privind asigurarea transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor Băncii Naționale a Moldovei (aprobat prin HCA al BNM nr.230/2010), proiectul hotărârii este supus consultării publice.
8. Constatările expertizei anticorupție
-
9. Constatările expertizei de compatibilitate
-
10. Constatările expertizei juridice
Potrivit art. 37 alin. (5) din Legea nr. 100/2017, actele normative emise de BNM nu se supun expertizei juridice. Totodată, conform art. 11 alin. (33) din Legea nr. 548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei, se va solicita un aviz consultativ din partea Ministerului Justiției.
11. Constatările altor expertize
-
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare