Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Cele mai populare rapoarte statistice:
ANUNȚ
privind inițierea, organizarea și desfășurarea consultării publice a proiectului de decizie
Banca Naţională a Moldovei iniţiază, începând cu data de 31.05.2018, consultarea publică a proiectului Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative (în continuare proiect).
Elaborarea și adoptarea proiectului este determinată de necesitatea asigurării unui cadru legal unitar și coerent cu privire la asistența de lichiditate în situații de urgență, acordată băncilor de către Banca Națională a Moldovei.
Prevederile de bază ale proiectului includ:
Beneficiarii proiectului sunt băncile licențiate de Banca Națională a Moldovei, Ministerul Finanțelor și Banca Națională a Moldovei.
Recomandările pe marginea proiectului supus consultării pot fi comunicate până pe data de 14 iunie 2018 dlui Savin Daniel pe adresa electronică Daniel.Savin@bnm.md, dnei Valentina Salogub pe adresa electronică Valentina.Salogub@bnm.md, pot fi expediate pe adresa poștală: bd.Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun.Chișinău, sau pot fi comunicate la nr.de telefon 022 822 427.
Proiectul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative și nota informativă aferentă sunt disponibile pe pagina web oficială a Băncii Naționale a Moldovei www.bnm.md și la sediul Băncii Naționale pe adresa: bd.Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun.Chișinău.
NOTA DE ARGUMENTARE
la proiectul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative
Condițiile ce au impus elaborarea proiectului de act normativ și finalitățile urmărite
Proiectul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative (în continuare proiectul Legii) a fost elaborat în vederea asigurării unui cadru legal unitar și coerent cu privire la asistența de lichiditate în situații de urgență, acordată băncilor de către Banca Națională a Moldovei.
Potrivit cadrului normativ în vigoare, Banca Națională a Moldovei poate acorda băncilor solvabile, care se confruntă cu probleme temporare de lichiditate, asistență de lichiditate în situații de urgență sau, în terminologia mai veche, credite de urgență, fără ca o astfel de operațiune să fie parte componentă a politicii monetare.
Noțiunea de asistență de lichiditate în situații de urgență a fost introdusă în legislația națională prin Legea nr.232 din 3.10.2016 privind redresarea și rezoluția băncilor și este definită la art.2 pct.6) după cum urmează:
„6) asigurare de lichiditate în situaţii de urgenţă – furnizare de lichiditate de către banca centrală din bani ai băncii centrale sau orice altă formă de asistenţă care poate conduce la creşterea volumului de bani ai băncii centrale, unei bănci solvabile, care se confruntă cu probleme temporare de lichiditate, fără ca o astfel de operaţiune să fie parte componentă a politicii monetare;”.
Totodată, art.18 alin.(21) și alin.(3) din Legea nr.548-XIII din 21.07.1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei prevăd următoarele:
„(21) Banca Națională poate acorda, la deplina sa discreție, băncilor solvabile credite de urgență pe termen scurt, garantate cu activele indicate la alineatul (1), la apariția unui risc sporit de lipsă de lichiditate ce poate afecta stabilitatea sistemului financiar.
(3) În vederea asigurării stabilităţii sistemului financiar, în situaţii de criză financiară sistemică sau de pericol al apariţiei acesteia, definite astfel de organul naţional instituit pentru gestionarea crizelor financiare sistemice, Banca Naţională poate acorda băncilor, la deplina sa discreţie, credite de urgenţă pe termen scurt, garantate cu garanţii de stat sau valori mobiliare emise de Guvern în condiţii similare condiţiilor de creditare ale instituţiilor financiare internaţionale pentru Guvernul Republicii Moldova şi în funcţie de capacitatea de deservire a datoriei de stat, negociate în prealabil cu Banca Naţională a Moldovei, în conformitate cu prevederile legislaţiei.”.
Astfel, alin.(3) nu statuează expres posibilitatea obținerii suportului Băncii Naționale doar de către băncile solvabile. Finanțarea de către banca centrală a băncilor insolvabile nu se încadrează în noțiunea de asistență de lichiditate în situații de urgență, având în vedere că această formă de asistență se acordă băncilor solvabile, potrivit Legii nr.232/3.10.2016.
Pentru sporirea flexibilității procedurii de remunerare a rezervelor obligatorii, menținute de bănci la Banca Națională, competența de a stabili principiile de calcul și de achitare a dobânzii de remunerare pentru rezervele obligatorii se va atribui Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei, ceea ce va acorda Băncii Naționale un plus de operativitate și în realizarea politicii sale monetare.
Proiectul urmărește de asemenea excluderea impedimentelor operaționale la desfășurarea operațiunilor de plasare a certificatelor Băncii Naționale a Moldovei (în continuare - certificatele BNM), care reprezintă titluri de creanță emise de Banca Națională în calitate de instrumente ale pieței monetare, în scopul absorbției de lichiditate
Principalele obiective ale proiectului Legii sunt:
Principalele prevederi ale proiectului și evidențierea elementelor noi
Proiectul Legii modifică următoarele acte legislative:
Principalele prevederi ale proiectului includ:
Fundamentarea economico-financiară
Proiectul nu implică cheltuieli bugetare.
Modul de incorporare a actului în cadrul normativ în vigoare
Urmare a aprobării prezentului proiect de Lege, urmează a fi modificat Regulamentul cu privire la creditul de urgență, aprobat prin Hotărârea Consiliului de administrație al Băncii Naționale a Moldovei nr.130 din 28.05.2012 și Regulamentul cu privire la regimul rezervelor obligatorii, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei nr.355 din 27.12.2017.
Proiectul dat se afla în proces de consultare publică. Sinteza va fi disponibilă după analiza recomandărilor și propunerilor parvenite de la părțile interesate.