Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Banca Națională a Moldovei inițiază, începând cu 16.09.2019, consultarea publică a proiectului Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru aprobarea modificărilor unor acte normative ale Băncii Națională a Moldovei” (în continuare-proiectul hotărârii).
Proiectul hotărârii este inițiat în contextul Legii nr.202/2017 privind activitatea băncilor, care impune respectarea de către bănci a limitelor privind expunerile mari. Proiectul hotărârii are ca scop liberalizarea plasărilor în băncile cu rating ridicat și limitarea riscului de concentrare în țările cu rating scăzut.
Beneficiarii proiectului hotărârii sunt băncile licențiate din Republica Moldova.
Rezultatul scontat ca urmare a implementării proiectului hotărârii constă în perfecționarea modului de reglementare şi supraveghere a expunerilor mari asumate de o bancă prin stabilirea unor cerințe mai restrictive pentru expunerile față de băncile din țările cu risc sporit.
Proiectul hotărârii este elaborat în conformitate cu legislația în vigoare, și anume în temeiul art.5 alin.(1) lit. d), art.11 alin.(1), art.27 alin.(1) lit. c), art.44 lit.a) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297-300, art.544), cu modificările ulterioare, precum și al art.67 și art.74 din Legea nr.202/2007 privind activitatea băncilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.434-439, art.727), cu modificările ulterioare.
Obiecțiile, sugestiile și recomandările pe marginea proiectului hotărârii, supus consultării publice, pot fi expediate până pe data de 30.septembrie 2019, pe adresa: bd.Grigore Vieru nr.1, MD 2005, mun. Chişinău. Concomitent, pot fi comunicate pe adresa electronică: reglementare@bnm.md sau la numărul de telefon: 022822272.
Proiectul hotărârii și nota de argumentare aferentă acestuia sunt disponibile pe pagina web a Băncii Naționale a Moldovei www.bnm.md sau la sediul Băncii Naționale a Moldovei pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1, MD 2005, mun. Chișinău.
1. Denumirea autorului
Banca Națională a Moldovei
2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului actului normativ și finalitățile urmărite
Proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru aprobarea modificărilor unor acte normative ale Băncii Națională a Moldovei” (în continuare – proiect) este elaborat în temeiul art.5 alin.(1) lit. d), art.11 alin.(1), art.27 lit. c), art.44 lit. a) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională Moldovei, precum și al art. 74 și art. 101 din Legea nr. 202/2017 privind activitatea băncilor.
Regulamentul cu privire la expunerile mari (aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al BNM nr.109/2019), elaborat în baza art.74 din Legea nr. 202/2017 stabilește modalitatea de calcul al expunerilor mari, metodologia de determinare a valorii expunerilor, cerințele privind limitele maxime, condițiile de conformare cu limitele privind expunerile mari, precum și unele exceptări de la limitele maxime.
În vederea minimizării riscurilor asumate de către băncile autohtone față de băncile corespondente situate în alte țări, în cadrul proiectului a fost perfecționat mecanismul de aplicare a limitelor față de expunerile mari în funcție de ratingul atribuit contrapărții respective.
3. Principalele prevederi ale proiectului și evidențierea elementelor noi
Proiectul detaliază cerințele privind unele exceptări de la limitele stabilite pentru expunerile mari ale băncilor autohtone sub formă de creanțe față de alte bănci, inclusiv mijloace bănești înregistrate în conturile „Nostro”, plasări în bănci (inclusiv mijloacele plasate overnight) și credite overnight acordate băncilor în funcție de nivelul de risc, atribuit băncilor respective.
Astfel, expunerile menționate față de băncile cu rating de risc scăzut (nivelul 2 de calitate a creditului), atribuit de către o agenție de evaluare a riscului de credit (ECAI), vor fi excluse integral din limitele stabilite prin Regulamentul nr.109/2019. Expunerile față de băncile cărora le este atribuit nivelul 3 de calitate a creditului vor fi excluse din limită în proporție de 50%, cu condiția ca banca respectivă să fie situată într-o țară care aplică cerințe de supraveghere şi reglementare prudențială cel puțin echivalente cu cele aplicate în Republica Moldova.
Concomitent, expunerile față de băncile care se află într-o țară care nu aplică cerințe de supraveghere şi reglementare prudențială cel puțin echivalente cu cele aplicate în Republica Moldova și care dețin o evaluare a creditului efectuată de o ECAI, de nivelul 3 de calitate a creditului sau inferior, precum și expunerile față de băncile care nu dețin o evaluare a ECAI nu trebuie să depășească, cumulativ, 30% din capitalul eligibil al băncii.
Aprobarea modificărilor respective va contribui la limitarea concentrării riscului de credit față de băncile cu un grad de risc sporit și, prin urmare, la minimizarea pierderilor maxime pe care o bancă ar putea să le suporte în cazul unor astfel de expuneri.
De relatat că operarea modificărilor în Regulamentul nr.109/2019 impune efectuarea ajustărilor de rigoare în Regulamentul cu privire la tratamentul riscului de credit pentru bănci potrivit abordării standardizate, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei nr. 111/2018.
Concomitent, includerea limitei noi atrage după sine necesitatea modificării Instrucțiunii cu privire la prezentarea de către bănci a rapoartelor COREP în scopuri de supraveghere, aprobate prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei nr.117/2018, prin includerea a două poziții noi în anexa 11, Raportul C26.00 - Limitele maxime admisibile (Limite LE).
4. Fundamentarea economico - financiară
Conform estimărilor preliminare, implementarea proiectului nu implică cheltuieli financiare și alocarea de mijloace financiare suplimentare din contul bugetului de stat.
5. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare
Proiectul este corelat cu prevederile actelor legislative/normative în vigoare care se află în conexiune, iar modificările propuse nu afectează concepția generală ori caracterul unitar al actelor normative amendate.
6. Avizarea și consultarea publică a proiectului
În scopul respectării prevederilor Legii nr.239/2008 privind transparența în procesul decizional și ale Regulamentului privind asigurarea transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor Băncii Naționale a Moldovei (aprobat prin HCA al BNM nr.230/2010), proiectul hotărârii este supus consultării publice, fiind plasat pe pagina web a BNM - www.bnm.md, la compartimentul „Legislație”, rubrica „Transparența decizională”.
7. Constatările expertizei anticorupție
Conform art.36 alin.(5) din Legea nr.100/22.12.2017 cu privire la actele normative, proiectul HCE a fost supus expertizei anticorupție în cadrul Băncii Naționale a Moldovei, potrivit căreia proiectul nu conține factori și riscuri de corupție.
8. Consultările altor expertize
În temeiul prevederilor Legii nr.100/2017 (art. 32 alin. (2), art.34 alin. (5) și (6)), proiectul hotărârii va fi expediat spre avizare Consiliului Concurenței, Ministerului Finanțelor și Ministerului Economiei și Infrastructurii pentru avizare, expertiză economică și, respectiv, expertiză financiară.
Guvernatorul
Băncii Naționale a Moldovei
OCTAVIAN ARMAȘU
Proiectul dat se afla în proces de consultare publică. Sinteza va fi disponibilă după analiza recomandărilor și propunerilor parvenite de la părțile interesate.
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© 2023 Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare