Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Cele mai populare rapoarte statistice:
ANUNȚ
privind inițierea, organizarea și desfășurarea consultării publice a proiectului de decizie
Banca Națională a Moldovei inițiază, începând cu 06.02.2018, consultarea publică de către persoanele, autoritățile și instituțiile publice interesate a proiectului Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative în continuare „Proiectul de lege”.
Proiectul de lege este elaborat pentru aducerea în concordanță a unor legi aferente activității băncilor din Republica Moldova ca urmare a adoptării de către Parlament a Legii nr. 202 din 06 octombrie 2017 privind activitatea băncilor, îmbunătățirea cadrului legal aferent activității bancare, unităților de schimb valutar, precum și consolidarea rolului Băncii Naționale a Moldovei în exercitarea atribuțiilor de bază.
Amendamentele incluse în proiectul de lege vizează următoarele acte legislative:
Recomandările pe marginea proiectului de decizie, supus consultării publice, pot fi expediate până pe data de 20 februarie 2018, dlui. Luca Vlad pe adresa electronică: reglementare@bnm.md sau pe adresa poștală: bd. Grigore Vieru nr.1, MD – 2005, mun. Chișinău, sau pot fi comunicate la numărul de telefon 022 822 411.
Proiectul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative și nota de argumentare aferentă sunt disponibile pe pagina web a Băncii Naționale a Moldovei www.bnm.md și la sediul Băncii Naționale a Moldovei pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun. Chișinău.
NOTA DE ARGUMENTARE
la proiectul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative
1. Temeiul legal
Proiectul Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative în continuare „Proiectul legii” a fost elaborat ca urmare a adoptării Legii nr. 202 din 6 octombrie 2017 privind activitatea băncilor, care la rândul său, a fost elaborată în cadrul proiectului Twinning, finanțat de Uniunea Europeană, aferent consolidării capacității Băncii Naționale a Moldovei în domeniul reglementării și supravegherii bancare în contextul prevederilor Directivei 2013/36/EU din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituțiilor de credit și a firmelor de investiții și Regulamentului 575/2013 din 26 iunie 2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și societățile de investiții și de modificare a Regulamentului UE nr. 648/2012. Ca urmare, noțiunile utilizate în noua lege diferă de noțiunile utilizate până acum, respectiv, apare necesitatea modificării și completării unor acte legislative.
De asemenea proiectul a fost elaborat în vederea eliminarea deficienților în cadrul legislativ aferent realizării adecvate a atribuțiilor Băncii Naționale a Moldovei.
2. Scop și obiective
Proiectul legii are drept scop aducerea în concordanță a unor legi din domeniu de reglementare care au tangență cu activitatea băncilor din Republica Moldova, cu prevederile Legii nr. 202 din octombrie 2017 privind activitatea băncilor, îmbunătățirea cadrului legal aferent activității bancare, unităților de schimb valutar, precum și consolidarea rolului Băncii Naționale a Moldovei în exercitarea atribuțiilor de bază.
Amendamentele incluse în proiectul de lege vizează următoarele acte legislative:
Principalele obiective:
3. Principalele prevederi ale proiectului.
În mare parte, proiectul de lege prevede:
4. Evaluarea impactului de reglementare.
Proiectele actelor normative în domeniul financiar - bancar nu sunt supuse evaluării conform cerințelor Legii nr.235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activității de întreprinzător. În același timp, autorii consideră că adoptarea prezentului proiect de lege nu va avea impact economic asupra subiecților actelor legislative amendate, cu excepția unităților de schimb valutar, care vor suporta anumite costuri nesemnificative legate de achiziționarea și menținerea sistemelor de supraveghere și înregistrare video a activității de schimb valutar (conform estimărilor – până la 6000 lei moldovenești/per un sistem de supraveghere), însă beneficiile din asigurarea securității și protecției drepturilor consumatorilor pentru clienții unităților în cauză, precum și pentru piața valutară internă prevalează asupra costurilor suportate.
Proiectul dat se afla în proces de consultare publică. Sinteza va fi disponibilă după analiza recomandărilor și propunerilor parvenite de la părțile interesate.