Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Cele mai populare rapoarte statistice:
Proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru modificarea Instrucțiunii cu privire la raportarea datelor aferente utilizării instrumentelor și serviciilor de plată, aprobate prin Hotărârea Consiliului de administrație al Băncii Naționale a Moldovei nr. 211/2014, (în continuare – proiectul HCE) este elaborat în temeiul art.5 alin.(1) lit.d), f) și m), art.11 alin.(1), 44 și 47 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr. 297-300, art. 544) și art. 94 alin.(1) lit.c), 96 alin.(1) din Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193-197, art.661).
Necesitatea elaborării proiectului HCE este determinată, în mare parte, de introducerea unor noi cerințe față de prestatorii de servicii de plată privind raportarea activităților/serviciilor prestate, inclusiv urmare intrării în vigoare la 01.01.2021 a Legii 257/2020 prin care sunt operate modificări în Legea nr. 114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică.
Beneficiarii proiectului HCE sunt băncile licențiate și prestatorii de servicii de plată din Republica Moldova.
Propunerile și observațiile pe marginea proiectului HCE, supus consultării publice, pot fi expediate până pe data de 14 mai 2021, pe adresa poștală: bd. Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun. Chișinău, Departamentul raportări și statistică. Concomitent, pot fi comunicate dnei Ana Buceațchi, pe adresa: ana.buceatchi@bnm.md sau la numărul de telefon: 022 822 197.
Proiectul HCE al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru modificarea Instrucțiunii cu privire la raportarea datelor aferente utilizării instrumentelor și serviciilor de plată, aprobate prin Hotărârea Consiliului de administrație al Băncii Naționale a Moldovei nr. 211/2014” și nota informativă aferentă acestuia sunt disponibile pe pagina oficială a Băncii Naționale a Moldovei (http://www.bnm.md, rubrica Legislație - Transparența decizională – Proiecte de decizie supuse consultării publice).
1. Denumirea autorului:
Banca Națională a Moldovei
2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului de act normativ și finalitățile urmărite:
Proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru modificarea Instrucțiunii cu privire la raportarea datelor aferente utilizării instrumentelor şi serviciilor de plată, aprobate prin Hotărârea Consiliului de administrație al Băncii Naționale a Moldovei nr.211/2014” (în continuare – proiectul hotărârii) este elaborat în temeiul art.5 alin.(1) lit.d), f) și m), art.11 alin.(1), 44 și 47 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr. 297-300, art. 544) și art. 94 alin.(1) lit.c), 96 alin.(1) din Legea nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193-197, art.661).
Necesitatea elaborării proiectului este determinată, în mare parte, de introducerea unor noi cerințe față de prestatorii de servicii de plată privind raportarea activităților/serviciilor prestate, inclusiv urmare intrării în vigoare la 01.01.2021 a Legii 257/2020 prin care sunt operate modificări în Legea nr. 114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică.
Obiectivul principal al prezentului proiect este extinderea informației pentru raportare.
Una din propunerile primite din partea părților interesate a fost ca BNM să publice, în scop statistic, informație dezagregată pe sexe. Urmare evaluării propunerii, s-a constatat faptul că egalitatea de gen este unul dintre obiectivele de dezvoltare durabilă stabilite de Organizația Națiunilor Unite, dar și un obiectiv al Grupului Băncii Mondiale, astfel, actualmente interesul publicului față de statistica gender este sporit.
Menționăm că în scopul preluării bunelor practici, ca prim pas, BNM a introdus anterior, raportarea pe tipuri de gen în formularul „ORD 3.17 Raportul zilnic cu privire la portofoliul de credite acordate și angajamentele de creditare asumate” din Instrucțiunea privind modul de întocmire și prezentare de către bănci a rapoartelor primare în vederea identificării și supravegherii riscului de credit, aprobată prin HCE al BNM nr.54/2016. Astfel, întrucât statistica gender este unul din instrumentele importante care permite ținerea evidenței caracteristicilor femeilor și bărbaților, ca grupe social-demografice specifice, necesare la elaborarea politicii social-demografice optimale, dezagregarea pe sexe a informației va oferi posibilitatea identificării raportului de gen, a abilității economice și financiare, precum și va reliefa tendințele și deprinderile de economisire pe gen.
3. Descrierea gradului de compatibilitate pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene:
Prezentul proiect nu are drept scop armonizarea legislației naționale cu legislația UE.
4. Principalele prevederi ale proiectului și evidențierea elementelor noi
Modificările și ajustările propuse se axează, în special, pe următoarele aspecte:
Modul de completare a rapoartelor cuprinde referințe juridice, precum și informații detaliate cu privire la datele care urmează să fie raportate în fiecare formular.
Aprobarea proiectului va contribui la raportarea uniformă și oportună de către prestatorii de servicii de plată a informației cu privire la utilizarea instrumentelor și serviciilor de plată.
5. Fundamentarea economico-financiară:
Implementarea proiectului nu implică cheltuieli financiare și alocarea de mijloace financiare din bugetul de stat, însă presupune implicarea unor factori financiari, care vor fi luați în considerare de comun acord de către părțile participante.
6. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare:
Proiectul este corelat cu prevederile actelor legislative/normative care se află în conexiune, iar modificările propuse nu afectează concepția generală ori caracterul unitar al actelor normative amendate, nefiind necesară elaborarea unor acte normative suplimentare pentru implementarea acestuia.
7. Avizarea și consultarea publică a proiectului:
În scopul respectării prevederilor Legii nr.239/2008 privind transparența în procesul decizional și ale Regulamentului privind asigurarea transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor Băncii Naționale a Moldovei (aprobat prin HCA al BNM nr.230/2010), proiectul HCE este supus consultării publice, fiind plasat pe pagina web a BNM - www.bnm.md, la compartimentul „Legislație”, rubrica „Transparența decizională”.
8. Constatările expertizei anticorupție:
Expertiza anticorupție va fi efectuată de autor după definitivarea proiectului urmare recepționării avizelor, potrivit art.35 alin.(5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative și în conformitate cu metodologia de efectuare a expertizei anticorupție.
9. Consultările expertizei de compatibilitate:
Întrucât proiectul hotărârii nu are drept scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene, acesta nu va fi expediat Centrului de Armonizare a Legislației pentru efectuarea expertizei de compatibilitate cu legislația Uniunii Europene.
10. Constatările expertizei juridice:
Potrivit art.37 alin. (5) din Legea nr.100/22.12.2017, actele normative emise de Banca Națională a Moldovei nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiției. Totodată, luând în considerare prevederile art.11 alin. (33) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei, va fi solicitată o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiției.
11. Constatările altor expertize:
OCTAVIAN ARMAȘU
Guvernator