Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Conform datelor publicate de Biroul Naţional de Statistică (BNS), în luna ianuarie 2015, ritmul creşterii preţurilor de consum (IPC) pentru ultimele 12 luni a constituit 4.7 la sută, menţinîndu-se la nivelul înregistrat în luna precedentă şi aflîndu-se în apropierea ţintei inflaţiei de 5.0 la sută.
Balanţa riscurilor pe termen mediu la adresa inflaţiei este afectată în continuare de un şir complex de factori externi şi interni, cu accentuarea treptată a riscurilor proinflaţioniste. Probabilitatea tot mai mare a unei recesiuni în economiile ţărilor din zona euro şi Federaţia Rusă – principalii parteneri comerciali externi ai Republicii Moldova, induce riscuri de diminuare a veniturilor valutare ale populaţiei şi ale exportatorilor autohtoni pe termen scurt, prin intermediul canalului comerţului extern şi al remiterilor populaţiei, ceea ce poate influenţa dinamica ratei de schimb a monedei naţionale şi, ulterior, evoluţia inflaţiei. Escaladarea tensiunii geopolitice din regiune ar putea determina presiuni inflaţioniste suplimentare.
În contextul unei deprecieri a monedei naţionale, mai semnificative decît valoarea utilizată în anul 2012 la stabilirea tarifelor pentru serviciile reglementate, există un risc pronunţat ca acestea să fie revizuite în direcţia majorării în anul 2015. Totodată, evoluţia preţurilor la resursele energetice pe piaţa internaţională poate contribui atît la diminuarea preţurilor interne la combustibili, precum şi la atenuarea parţială a presiunilor asupra majorării tarifelor la gazele naturale şi la energia electrică.
În luna ianuarie, rata anuală a inflaţiei a constituit 4.7 la sută, menţinîndu-se la nivelul înregistrat în luna precedentă şi fiind cu 0.4 puncte procentuale mai scăzut decît în luna ianuarie 2014. Această evoluţie a fost determinată, în principal, de contribuţia din partea preţurilor la produsele alimentareÎn conformitate cu metodologia de calcul a IPC, anual se modifică coeficienţii de ponderare, în baza structurii cheltuielilor băneşti ale populaţiei conform datelor cercetării bugetelor gospodăriilor casnice în anul t-2 ajustaţi la structura cheltuielilor băneşti de la Conturile Naţionale (metadatele de referinţă http://www.statistica.md/public/files/Metadate/IPC.pdf ). Trecerea la coeficienţii de ponderare noi (ponderea inflaţiei de bază majorîndu-se în detrimentul preţurilor la produsele alimentare) a fost efectuată pentru calcularea IPC în ianuarie 2015. şi a inflaţiei de bază, de 1.6 şi, respectiv, 2.4 puncte procentuale. Preţurile reglementate şi cele la combustibili au contribuit la inflaţia anuală cu 0.5 şi 0.3 puncte procentuale, respectiv.
Rata inflaţiei lunare a consemnat o majorare de 0.8 la sută, fiind condiţionată preponderent de creşterea cu cîte 0.9 la sută a preţurilor la produsele alimentare și nealimentare, precum și de majorarea tarifelor pentru prestarea serviciilor populaţiei cu 0.4 la sută.
Rata anuală a inflației de bazăInflaţia de bază este calculată de BNS prin excluderea preţurilor ce sînt în afara ariei de influenţă a măsurilor de politică monetară promovată de BNM, cum ar fi cele la produsele alimentare şi băuturi, combustibili, produsele şi serviciile cu preţuri reglementate. Datele elaborate şi publicate începînd cu luna februarie 2012 sînt calculate de BNS în baza modificării anexei nr. 2 la Metodologia privind calculul indicelui inflaţiei de bază, aprobată prin ordinul comun al Băncii Naţionale a Moldovei şi al Biroului Naţional de Statistică N8-07-01203/6 din 19 februarie 2012 (modificarea constă în includerea preţurilor la serviciile comunicării la distanţă şi la medicamente în cadrul preţurilor reglementate). înregistrat, în luna ianuarie 2015, valoarea de 7.0 la sută, în creştere cu 0.7 puncte procentuale faţă de nivelul lunii precedente.
În luna ianuarie 2015, rata lunară a inflaţiei de bază a constituit 1.2 la sută. Cele mai semnificative majorări de preţuri aferente inflaţiei de bază au fost la mijloace de transport și piese auto, articole pentru uz casnic, închirierea apartamentelor, materiale de construcție și mobilă.
Preţurile la produsele alimentare în luna de referinţă s-au majorat cu 0.9 la sută faţă de nivelul lunii precedente, ca urmare a creşterii preţurilor la legume proaspete cu 7.0 la sută, la fructe proaspete cu 5.0 la sută, la orez cu 1.4 la sută, la pește și conserve din pește cu 0.9 la sută, fiind parţial atenuată de diminuarea preţurilor la zahăr cu 1.9 la sută, la ouă cu 1.3 la sută și la cartofi cu 0.4 la sută.
Cu excluderea factorului sezonier, preţurile la produsele alimentare s-au majorat cu 0.1 la sută faţă de nivelul lunii decembrie, preponderent, ca urmare a deprecierii pe parcursul ultimelor luni a monedei naţionale faţă de dolarul SUA.
Ritmul anual al creşterii preţurilor la produsele alimentare a constituit 4.5 la sută, fiind cu 0.6 puncte procentuale inferior celui din luna decembrie 2014 şi cu 2.8 puncte procentuale mai mic decît în luna ianuarie 2014.
În luna ianuarie 2015, preţurile la combustibili s-au diminuat cu 1.4 la sută comparativ cu luna precedentă. Această dinamică a fost influenţată de reducerea preţurilor la carburanţi cu 4.4 la sută, drept consecinţă a scăderii în luna decembrie a preţurilor la benzină şi motorină, în contextul micşorării preţurilor la petrol pe piaţa internaţională. De asemenea, dinamica respectivă a mai fost condiţionată şi de diminuarea preţurilor cu 2.7 la sută înregistrată la gazul din butelii. Totodată, preţurile la cărbunele de pămînt și lemnele pentru foc au consemnat majorări de 0.9 și 0.5 la sută, respectiv, ca urmare a sporirii cererii la acestea în perioada de referință din cauza temperaturilor mai scăzute. Preţul la combustibil lichid a rămas la nivelul lunii precedente.
Ritmul anual al creşterii preţurilor la combustibili a fost de 4.9 la sută, fiind cu 1.6 puncte procentuale inferior valorii înregistrate în luna decembrie 2014 şi cu 1.8 puncte procentuale mai înalt decît în luna ianuarie 2014.
În luna de referinţă, preţurile la serviciile reglementate s-au majorat cu 0.6 la sută comparativ cu luna decembrie 2014, ca rezultat al creşterii preţurilor la medicamente cu 2.0 la sută și la serviciile stomatologice cu 1.6 la sută. Totodată, preţurile la serviciile de transport feroviar şi aerian internaţional s-au majorat cu 3.6 și 6.3 la sută, respectiv.
Ritmul anual al creşterii preţurilor la produsele şi serviciile reglementate a constituit 1.9 la sută, fiind cu 0.4 puncte procentuale superior celui din luna precedentă şi cu 0.9 puncte procentuale inferior valorii înregistrate în luna ianuarie 2014.
BNM va monitoriza şi va anticipa în continuare evoluţiile interne şi cele ale mediului economic internaţional, inclusiv dinamica privind consumul populaţiei, remiterile, indicatorii pieţei valutare şi modificarea condiţiilor de comerţ extern, astfel încît, prin flexibilitatea cadrului operaţional specific strategiei de ţintire a inflaţiei, să asigure menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu.
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© 2023 Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare