Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Raport asupra inflației nr.3, august 2012
Petrolul este unul dintre principalii indicatori ai mai multor procese în cadrul economiei globale. Pe teritoriul Republicii Moldova nu există resurse semnificative de petrol, și nu funcționează nici o rafinărie. De aceea, economia națională este dependentă de importurile de derivate petroliere și respectiv fluctuațiile prețurilor internaționale la petrol influențează esențial ritmul activității economiei naționale.
Petrolul extras pe plan mondial nu este uniform după calitate și, în consecință, după preț. Prețurile depind de densitate, de fracțiuni, etc. Standardul utilizat pentru prețuri este petrolul de tip Brent Crude (în continuare Brent), similar după compoziție cu cel extras din Marea Nordului, și contractele de furnizare, care sunt încheiate la bursa de mărfuri din Londra. Pentru o perioadă îndelungată, prețul Brent-ului, a fost, în medie cu 1 dolar SUA/baril sub prețul WTI (West Texas Intermediate ori Texas light sweet) și cu 1 USD/baril mai sus, decât prețul așa-numitului "coș de referință al OPEC". Cu toate acestea, în ultimii ani, această situație s-a schimbat, și Brent-ul este tranzacționat cu o primă față de WTI, situație generată, în cea mai mare parte, de perturbarea livrărilor de petrol din mai multe regiuni către Europa (Graficul nr. 1).
Companiile petroliere din Republica Moldova importă derivate petroliere preponderent din România (benzină - 67.3 la sută, motorină – 44.5 la sută), Ucraina (motorină – 32.5 la sută) și Belarus (benzină – 8.3 la sută, motorină – 16.5 la sută), conform datelor ANRE din „Raportul privind piaţa produselor petroliere în anul 2011”. În aceste țări, la rafinării, se prelucrează preponderent petrol de marca Urals (în continuare Urals) – petrol cu o cantitate mare de sulf (conținutul de sulf de aproximativ 1.3%), care este un amestec de petrol extras în Regiunea Autonomă Khanty-Mansiisk și Tatarstan. Producătorii de bază ai Urals sunt companii din Federația Rusă – Rosneft, Lukoil, Surgutneftegaz, Gazprom Neft, TNK-BP și Tatneft – de aceea acest petrol mai este numit și petrol rusesc (conform www.topoilnews.com).
În contextul celor expuse mai sus, în cercetările ce țin de evoluția economiei Republicii Moldova este preferabil să se opereze cu prețul petrolului de marcă Urals. Acesta este determinat prin referință față de prețul la Brent. Petrolul Urals este considerat a fi de calitate inferioară în comparație cu Brent și de obicei, Urals este vândut cu o reducere de 2-3 dolari USD/baril față de Brent, însă au existat perioade când diferența dintre aceste două mărci a ajuns până la 7 dolari USD/baril (Graficul nr. 2). În perioada iulie 2011 – februarie 2012, diferența medie dintre Brent și Urals a fost mai mică de un dolar SUA per baril. Factorul determinant al reducerii diferenței dintre aceste două mărci de petrol a fost introducerea embargoului la importul petrolului din Iran de către Uniunea Europeană, ceea ce a favorizat prețurile petrolului de marcă Urals, dată fiind asemănarea compoziției chimice a acestuia cu petrolul produs în Iran. De asemenea, acest embargo a cauzat un dezechilibru între cererea și oferta de petrol în unele regiuni și a oferit posibilitatea de lărgire a pieței de desfacere a petrolului de marcă Urals, în special în țările Uniunii Europene.
Chiar și așa, această situație a fost una de scurtă durată. După ce au fost încheiate noi contracte de livrări de petrol, începând cu luna martie 2012 situația s-a stabilizat, diferența dintre aceste două mărci revenind la nivelurile anterioare. Astfel, precedentul creat de introducerea embargoului la importul petrolului din Iran, demonstrează că în viitor, orice eveniment de natură economică sau politică sau chiar un fenomen natural ar putea cauza o evoluție antagonistă de scurtă durată a prețurilor la petrolul de marcă Brent și Urals.
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© 2023 Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare