Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Raport asupra inflației nr.4, noiembrie 2013
În anul 2010, pentru asigurarea obiectivului de bază - de menţinere şi asigurare a stabilităţii preţurilor, BNM a început să-şi stabilească obiective cantitative privind nivelul inflaţiei anuale, fapt ce a constituit o precondiţie necesară trecerii la regimul de ţintire a inflaţiei. În acest fel, conform Strategiei politicii monetare a Băncii Naţionale a Moldovei pentru 2010-2012, pentru anul 2010 aceasta şi-a propus să orienteze inflaţia spre nivelul de 5.0 la sută, cu o posibilă deviere de ± 1.0 puncte procentuale. În perioada 2011 – 2012 BNM a avut drept scop de a asigura încadrarea inflaţiei în intervalul mijlociu de o singură cifră. Trecerea propriu-zisă la regimul de ţintire directă a inflaţiei s-a produs odată cu publicarea Strategiei politicii monetare pe termen mediu (aprobată prin Hotărîrea Consiliului de administraţie nr.303 din 27 decembrie 2012). Conform strategiei, BNM stabileşte ţinta inflaţiei, calculată în baza indicelui preţurilor de consum, în valoarea de 5.0 la sută anual, cu o posibilă deviere de ± 1.5 puncte procentuale.
Regimul de ţintire directă a inflaţiei reprezintă o strategie de politică monetară care implică 5 elemente principale:
Cu alte cuvinte, regimul de ţintire a inflaţiei nu presupune doar comunicarea publicului a unor valori numerice ale inflaţiei pentru anul viitor. Eficienţa unei astfel de strategii de politică monetară este determinată de existenţa celorlalte patru criterii şi de asigurarea sustenabilităţii acestora.
În acest fel, pe lîngă faptul că valoarea numerică a inflaţiei pe termen mediu este comunicată în cadrul strategiei de politică monetară pe termen mediu, în Republica Moldova sînt îndeplinite şi celelalte elemente sus-menţionate. Astfel, angajamentul instituţional al stabilităţii preţurilor este asigurat de modificările operate în anul 2006 la Legea cu privire la BNM. Totodată, BNM a dezvoltat un sistem amplu de analiză şi prognoză a principalelor variabile macroeconomice pe termen scurt şi pe termen mediu care include o suită de tehnici şi modele econometrice, precum şi un model dinamic de echilibru general care sînt estimate şi calibrate continuu. Criteriul de transparenţă este asigurat de publicarea lunară a comunicatelor cu privire la deciziile de politică monetară, conferinţele de presă şi rapoartele asupra inflaţiei trimestriale în care se prezintă evoluţia şi prognoza inflaţiei în Republica Moldova. În acelaşi timp, BNM în rapoartele sale explică principalii factori care determină abaterea inflaţiei efective de la prognoză, demonstrînd astfel responsabilitatea faţă de angajamentul asumat.
Adoptarea strategiei respective poate fi argumentată prin avantajele pe care aceasta le posedă comparativ cu regimurile de ţintire a cursului de schimb sau a agregatelor monetare. Astfel, ţintirea directă a inflaţiei permite politicii monetare să se concentreze pe situaţia internă şi să reacţioneze la şocuri atît din exterior, cît şi din interior. Strategia de ţintire a inflaţiei permite autorităţii monetare să facă uz de toată informaţia, nu doar de unii indicatori, pentru a determina timpul şi intensitatea acţiunii sale. Totodată, acest regim de politică monetară prezintă un avantaj prin faptul că este mai uşor înţeles de public şi, în acest fel, este mult mai transparent.
|
Anul adoptării regimului de ţintire a inflaţiei |
Ţinta inflaţiei pentru 2012, % |
Inflaţia medie în anul 2012, % |
Moldova |
2010stabilirea obiectivului cantitativ privind inflația/2013 |
5.0 ±1.5 p.p |
4.6 |
România |
2005 |
3.0 ±1.0 p.p |
3.33 |
Cehia |
1997 |
2.0 ±1.0 p.p |
3.3 |
Polonia |
1998 |
2.5 ±1.5 p.p |
3.7 |
Ungaria |
2001 |
3.0 |
5.7 |
BNM a trecut recent la acest regim de politică monetară şi deşi are mai puţină experienţă comparativ cu alte ţări din regiune (vezi tabelul), a reuşit să dezvolte principalele elemente ale acestui regim şi prin intermediul instrumentelor sale să direcţioneze inflaţia către ţinta sa pe termen mediu. Astfel, în ultimii trei ani BNM a reuşit să asigure traiectoria dezinflaţionistă a ritmului anual al IPC, pentru ca începînd cu luna februarie 2012 pînă în prezent, acesta să se încadreze continuu în intervalul de variaţie de ± 1.5 puncte procentuale de la ţinta de 5.0 la sută stipulată în Strategia politicii monetare pe termen mediu.
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© 2023 Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare