Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Inflation Report no.2, May 2014
Although most often used by central banks implementing the inflation targeting regime, measures of core inflation calculated by the method of excluding certain predetermined components, which are determined by external factors, the decisions of authorities or that had a very volatile behavior in the past, have some disadvantages and provide sometimes an incomplete vision on inflationary pressures generated by monetary factors. Thus, these may eliminate some relevant information, and the remaining components may contain transitory information. For example, there is no certainty that the change in prices for some food products, which are generally excluded from the calculation of core inflation, will not contain information on inflationary trends in the economy. Their removal could lead to the elimination of valuable information for decision makers. However, there are factors other than food prices and fuel prices that could compromise the attempts to measure price increases driven by monetary factors, which remain to be included in traditional measures of core inflation.
These deficiencies involve the need for alternative methods of calculation of the core inflation index, based more on statistical techniques and less on the characteristics of the components included in the CPI. Within these measures, the excluded components differ in each period, and their exclusion criterion is determined by certain statistical properties, in this case by how far is the respective component from the central tendency in a certain period and contains no economic substrate. These techniques involve as theoretical guide the monetary concept of inflation compared to the traditional microeconomic concept based on the cost of living.
The method of truncated mean is a statistical method for measuring the central tendency, which is similar to the mean or median. This requires calculating the average after eliminating (trimming) a certain percentage of the two ends of the distribution of price changes. In other words, this means trimming a certain percentage of CPI components that have the highest and lowest prices change in a given period. Typically, the percentage eliminated from the two ends is identical, but there are cases of asymmetric truncated mean. In most cases from 5.0 to 25.0 percent of the ends are truncated.
Truncated mean of α - percent is calculated by using the following formula:
, where is
Weighted median represents an extreme case of the truncated mean and represents the growth of the component that is in the middle of the distribution ordered ascending. Thus, half of the monthly increases are under the weighted median and half are above the median. Therefore, the median is calculated according to the previous procedure, but this is the first price increase whose total share is more than or equal to 50 percent.
The annual evolution of the truncated mean (Chart no.1) of inflation is different from the annual growth rate of core inflation calculated by the method of exclusion. Thus, although in early 2010 these recorded similar values, during the year the annual growth rate of inflation measured by the truncated mean recorded a significant growth, which led its trajectory to be superior to the latter, indicating a price increase due to aggregate demand pressures higher than that of the second indicator. In the first quarter of 2011, the truncated mean of inflation experienced a pronounced downward trend, while the core inflation had a relatively stable dynamic. After this episode, by the end of 2011, both indicators recorded an upward dynamic, signaling increasing demand pressures. However, the trajectory of the truncated mean was by about 2.0 percentage points lower. In 2012, both indicators recorded downward trajectories due to slowing economic growth, while the difference between core inflation calculated by the truncated mean method and that calculated by the method of exclusion remained. In 2013, both indicators recorded slight upward trajectories, and at the beginning of 2014 the difference between them is widening.
In early 2010, the weighted median (Chart no.2) had a similar evolution to that of core inflation calculated by the method of exclusion. After a significant reduction in first quarter of 2011, and after a modest increase by the end of the year, the weighted median was significantly lower than the other indicator. Towards the end of 2011, the difference between the two measures of core inflation was about 4.0 percentage points. This difference, however, experienced a decline during 2012 and early 2013 to about 2.5 percentage points. The basic idea of the weighted median is that the pressures from the aggregate demand were significantly lower in the last three years than indicated by core inflation calculated by the method of exclusion.
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© 2023 Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare