Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Inflation Report no.4, November 2012
The monetary policy rate (base rate in the Republic of Moldova) is one of the instruments of the monetary policy through which the monetary authority of a country affects the national economy in line with the targets in place. The monetary policy rate is used to influence the demand for money. When the monetary authority lowers the monetary policy rate, it stimulates the banks’ interest for refinancing, so that they require more loans, which are used for lending to the economy. Conversely, by increasing the base rate, the central bank "marks up" its credit, discouraging the practice of refinancing and reducing the potential of banks to lend to the economy.
If price stability is the primary objective of the monetary authorities, the monetary policy rate is an indirect instrument of influence on medium and long term inflation. For example, increasing the monetary policy rate determines the financial institutions to increase the interest rates, which inhibits investment and consumption in favor of savings. Thus, the aggregate demand decreases and, given the aggregate supply rigidity to monetary policy, in the short run, it creates "excess supply", resulting in decreasing prices and, respectively, in a lower inflation. The reduction of rate is an alternative to stimulate economic activities in periods when aggregate demand is below its potential level and to eliminate the disinflationary pressures. From the CIS countries, in the recent years, Armenia (2006), Georgia (2009) and the Republic of Moldova (2010) have passed, explicitly or implicitly, to the inflation-targeting regime. Other CIS countries, such as the Russian Federation, Ukraine, Kazakhstan, Belarus are in the process of transition to inflation-targeting regime. Price-targeting is also promoted by the monetary authorities of the Czech Republic (1997), Poland (1999), Hungary (2001), Turkey (2002), Romania (2005), etc.
In some countries, the monetary policy is oriented towards the exchange rate stability. The monetary policy rate change, in that case, is used to avoid destabilization in the exchange rate from the target as a result of pressures arising through uncovered interest parity. Typically, the monetary policy decisions are strongly correlated with the monetary policy decisions of the economy whose currency serves as reference currency. Therefore, this implies a reduced independence of the monetary policy. This type of regime is found mainly in Asian countries (Hong Kong, Singapore, Sri Lanka, etc.) - which is explained by their orientation towards exports, however, such policies are still present in some CIS countries, Bulgaria etc.
At the same time, the monetary policy rate of the main economic players represents a global indicator that reflects the global economic tendency. The monetary policy decisions related to the base rate of the Federal Reserves System of the USA, Central European Bank, People's Bank of China, and of the Bank of England are of material importance for the financial markets, their modifications leading to significant changes in global financial operations. For example, the reduction of the monetary policy rate at the beginning of July by the European Central Bank and People's Bank of China have convinced the international stock exchanges of the imminent regress of the global economy, which determined the significant decrease of oil and raw material prices.
In 2012, as a result of the euro area crisis and disruption of world trade, but also of reduced pro-inflationary tensions, several countries have decided to lower the monetary policy rate in order to support national economic activities and to prevent a possible economic recession. However, considering the time intervals in which the impulse spreads after lowering the policy rate, the anticipation of the disinflationary phenomenon and preventive decisions taking led to obtaining successful results for some monetary authorities. Since January 2012, for 3 consecutive months, the National Bank of Moldova decreased the monetary policy rate by 1.0, 2.0 and 2.0 percentage points respectively, up to the level of 4.5 percent. For a more detailed analysis and comparison, Table no.1 describes some of the monetary policy decisions of neighboring countries and of some important economies:
Table no.1. Monetary policy decisions taken in 2012 neighboring countries and of some important economies
Country |
Monetary policy |
Inflation targeted in 2012 |
Inflation in the month prior to the monetary policy decision |
Date of changing the monetary policy rate |
Monetary policy rate |
||
annual |
monthly |
Unchanged |
Changed |
||||
Armenia |
Inflation-targeting |
4% ± 1.5 pp |
Since September 6, 2011 - 8.0% |
||||
Georgia |
Inflation-targeting |
6.0% |
2.0 |
0.5 |
January, 18 2012 |
6.75 |
6.5 |
-2.2 |
-0.2 |
April 25, 2012 |
6.5 |
6.25 |
|||
-2.1 |
0.0 |
May 23, 2012 |
6.25 |
6.0 |
|||
-3.3 |
-0.9 |
June 20, 2012 |
6.0 |
5.75 |
|||
Republic of Moldova |
Inflation-targeting |
5% ± 1.5 pp |
7.8 |
0.2 |
January 6, 2012 |
9.5 |
8.5 |
6.9 |
0.3 |
February 3, 2012 |
8.5 |
6.5 |
|||
6.1 |
0.5 |
March 2, 2012 |
6.5 |
4.5 |
|||
Russian Federation |
Price stability – transition to inflation-targeting regime |
5.0 - 6.0% |
5.9 |
0.1 |
September 14, 2012 |
8.0 |
8.25 |
Romania |
Inflation-targeting |
3.0% ± 1.0 pp |
3.1 |
0.2 |
January 6, 2012 |
6.0 |
5.75 |
2.7 |
0.4 |
February 3, 2012 |
5.75 |
5.5 |
|||
2.6 |
0.6 |
March 30, 2012 |
5.5 |
5.25 |
|||
USA |
Maximum employment, stable prices, and moderate long-term interest rates |
2.0% |
Since December 16, 2008 interest rates fall within the range of 0.0 - 0.25% |
||||
Euro area |
Inflation-targeting |
2.0% |
2.3 |
-0.1 |
July 11, 2012 |
1.00 |
0.75 |
China |
Currency stability and ensuring economic growth |
- |
3.0 |
-0.3 |
June 7, 2012 |
6.56 |
6.31 |
2.2 |
-0.5 |
July 5, 2012 |
6.31 |
6.00 |
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© 2023 Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare