Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Inflation Report no.2, May 2013
The monetary aggregates are widely used indicators for the monetary analysis, which involves the study of the phenomenon of monetary creation, and the changes observed in the structure and size of the money supply with subsequent effects.
The importance of monetary aggregates can be justified by their role as:
- a monetary statistical indicator that allows the measurement of the money supply and explains its change in time due to the economic, political or social influences, which act both internally and externally;
- an indirect economic policy instrument for achieving the intermediate monetary policy (monetary aggregate targeting regime).
Given that the structure and number of monetary aggregates are different from country to country, depending on the degree of the financial market development and economic situation of the country, common criteria are needed to classify these aggregates. In this respect, international organizations such as the IMF or the European Central Bank have developed international standards based on which the methodology of calculation of monetary aggregates is worked out.
The use of monetary aggregates involves the conceptual defining and quantitative assessment of these indicators, taking into account the following similar features of monetary aggregates regardless of country:
1. the progressive nature of the aggregates according to the rule that the lowest aggregate is contained in all others, and the largest on includes all smaller aggregates;
2. their breakdown according to the liquidity criterion, their order being not accidental (e.g., in the Republic of Moldova the M0 is the aggregate with the highest liquidity and M3 is formed from assets with a lower degree of liquidity);
3. they are stock indicators, which are generally defined at a certain date (e.g., as on December 31, 2012, similarly to Chart no.1.).
Table no.1: Monetary aggregates’ definition in the Republic of Moldova |
||||
|
M0 |
M1 |
M2 |
M3 |
Money in circulation |
X |
X |
X |
X |
Demand deposits |
|
X |
X |
X |
Term deposits |
|
|
X |
X |
Money market instruments |
|
|
X |
X |
Deposits in foreign currency |
|
|
|
X |
According to the methodology developed by the NBM, the money supply structure of the Republic of Moldova is represented in Table no.1, consisting of four monetary aggregates (e.g., France and England operates with four monetary aggregates and the U.S. – with six monetary aggregates).
In the Republic of Moldova, during 1994-2008, the monetary aggregates have served for a good period as an intermediate target for monetary policy, during which price stability was achieved by targeting monetary aggregates. Since 2009, these monetary statistical indicators have been used for the economic analysis to determine the effects of inflation.
The monetary statistics data, available at the end of 2012, reflect the composition of M3 as shown in Chart no.1. The term deposits and deposits in foreign currency hold the largest share in M3 - 29.0 percent each, the remaining components having smaller shares, money in circulation - 27.0 percent and sight deposits - 15.0 percent. Chart no.2 reflects the structural changes in the money supply during 2000-2012. The most significant changes have occurred in the share of term deposits, which have been steadily increasing throughout the observation period, from 15.7 percent to 28.9 percent, while the share of money in circulation have been decreasing from 41.9 percent at the end of 2000 to 26.7 percent on December 31, 2012. The reduction of money in circulation is a consequence of the development of market segments related to electronic money trading, while the increase in the share of term deposits shows the confidence of depositors in the banking financial system of the country and the development of this sector in the past 10 years.
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© 2023 Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare