Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
DA protecție și colectare cookie-uriNU protecție și colectare cookie-uri
ExtindeAscunde
29.03.2021
VIDEO// BNM lansează o campanie de informare și sensibilizare a publicului la tema financiar-bancară
Banca Națională a Moldovei (BNM) lansează campania de informare și sensibilizare a societății cu genericul „Educația financiară- un beneficiu personal, social și economic”, anunțată astăzi, în cadrul evenimentului de încheiere a Săptămânii Internaționale de Educație Financiară.
Astfel, banca centrală propune publicului o serie de videografice, podcasturi și videoghiduri realizate în cadrul proiectului Guvernului Marii Britanii: „Susținerea BNM în procesul de ridicare a nivelului educației și incluziunii financiare în Republica Moldova”. Acestea prezintă, în mod succint și accesibil, concepte financiare și sfaturi utile pentru viața de fiecare zi, conexă tot mai frecvent cu dezvoltarea rapidă a produselor și serviciilor financiare.
„Planificarea financiară inteligentă - cum ar fi planificarea bugetului, economisirea pentru situații de urgență și pregătirea pentru pensionare - poate ajuta populația să se bucure de o viață mai bună și să treacă mai ușor peste anumite crize”, a precizat în deschiderea evenimentului guvernatorul Băncii Naționale, Octavian Armașu.
Oficialul a subliniat că la nivel de țară este important să se acționeze în mod strategic și sistemic pentru a oferi educație financiară oamenilor la toate etapele vieții. În acest context, șeful băncii centrale a făcut apel către autorități, instituții, organizații de a-și uni eforturile și a considera educația financiară drept una din prioritățile social-economice ale țării.
În aceeași ordine de idei, Chris Perkins, director de programe la Ambasada Regatului Unit în Republica Moldova a menționat că „educația și incluziunea financiară împreună cu un sistem robust al protecției consumatorului sunt vitale pentru împuternicirea cetățenilor și stabilitatea generală a sistemului financiar al acestei țări”.
„Educația financiară presupune informarea corectă cu referire la diverse concepte și instrumente financiare, economii și investiții, asigurând, în așa fel, raportul optim dintre venituri și cheltuieli. O decizie financiară adecvată la nivel individual contribuie la menținerea echilibrului financiar în întreaga societate”, a spus Liubomir Chiriac, director executiv al IDIS Viitorul - instituția care a implementat proiectul respectiv.
Produsele multimedia sunt adresate tuturor membrilor societății și abordează diverse subiecte din domeniul financiar-bancar. Acestea pot fi vizualizate pe canalele de comunicare ale BNM, inclusiv pe canalul de Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCLpDfxKzSqgMiqyH-y6l9Hg
Campania „Educația financiară- un beneficiu personal, social și economic” va dura un an.