• Programul primirii în audiență a cetățenilor de către conducerea Băncii Naționale a Moldovei.
    Înscrierea solicitanților pentru audiență se efectuează în temeiul demersului în scris privind subiectul abordat.

  • Anca Dragu, guvernator

    Prima zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 606.

  • Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator

    A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 606.


  • Tatiana Ivanicichina, viceguvernator

    A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 607.


  • Constantin Șchendra, viceguvernator

    A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
    Telefon: +373 22 822 607.

Vă rugăm să luați cunoștință cu cerințele înaintate față de primirea și examinarea petițiilor și cererilor de acces la informații de interes public adresate Băncii Naționale a Moldovei.

Detalii.

 

Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!

Main navigation BNM

Extinde Ascunde
09.11.2020

Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr.62/2008 privind reglementarea valutară

09.11.2020Termenul-limită a expirat

 

ANUNŢ
privind inițierea, organizarea și desfășurarea consultării publice
a proiectului de decizie


Banca Națională a Moldovei în comun cu Ministerul Finanțelor inițiază consultarea publică a proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr.62/2008 privind reglementarea valutară, inclus în Registrul proiectelor de acte normative ale Guvernului (număr unic 870/MF/BNM/2020), autor – Ministerul Finanțelor (Banca Națională a Moldovei).

Inițierea elaborării proiectului de lege este condiționată de implementarea de către Banca Națională a Moldovei a soluției pentru eficientizarea procesului de licențiere, autorizare și notificare, care în particular vizează licențierea caselor de schimb valutar și a hotelurilor care intenționează să desfășoare activitate de schimb valutar în numerar cu persoane fizice pe teritoriul Republicii Moldova. Scopul modificărilor preconizate constă în crearea cadrului legal care va permite automatizarea procesului de licențiere a unităților de schimb valutar și va institui un mecanism de comunicare și interacțiune eficient, facil și securizat între Banca Națională a Moldovei și unitățile de schimb valutar.

Elaborarea proiectului de Lege este condiționată, totodată, de necesitatea consolidării procesului de licențiere și supraveghere a participanților pieței valutare din Republica Moldova – unităților de schimb valutar, a administratorilor, acționarilor/asociaților caselor de schimb valutar și hotelurilor, beneficiarilor efectivi ai acestora, astfel încât BNM, în calitate de autoritate de supraveghere, să dispună de instrumente legale pentru a asigura o supraveghere adecvată a activității unităților de schimb valutar.

Proiectul de lege include norme menite să asigure desfășurarea de către unitățile de schimb valutar a activității lor în strictă conformitate cu prevederile legale și neadmiterea încălcării drepturilor clienților acestora, în particular se referă la revocarea operațiunilor de schimb valutar, prin stabilirea cerinței față de unitățile de schimb valutar de a dispune de sisteme de supraveghere și înregistrare video a activității lor.

De asemenea, proiectul de lege are drept scop ajustarea prevederilor Legii nr.62/2008 cu prevederile cadrului legal modificat, și anume ale Codului civil modernizat, Codului administrativ, Legii cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, Codului fiscal și ale altor acte normative.

Obiecțiile, sugestiile și recomandările pe marginea proiectului de lege, supus consultării publice, pot fi expediate până la data de 23 noiembrie 2020 dnei Tatiana Chicu pe adresa electronică:  official@bnm.md (în copie: tatiana.chicu@bnm.md) sau pe adresa poștală: bd. Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun. Chișinău, sau pot fi comunicate la numărul de telefon 022 822 354 (Tatiana Chicu), precum și dnei Crina Burcă pe adresa electronică: crina.burca@mf.gov.md sau pe adresa poștală: str. Constantin Tănase nr.7, MD-2005, mun. Chișinău, sau pot fi comunicate la numărul de telefon  022 262 652 (Crina Burcă)..

Proiectul deciziei şi nota informativă sunt disponibile pe pagina web a Băncii Naționale a Moldovei www.bnm.md şi la sediul Băncii Naționale pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun. Chișinău.

 

Proiect:

 

NOTĂ INFORMATIVĂ
la proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr.62/2008
privind reglementarea valutară


1. Denumirea autorului și, după caz, a participanților la elaborarea proiectului

Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr.62/2008 privind reglementarea valutară a fost elaborat de Banca Națională a Moldovei, iar în temeiul pct.40 din Regulamentul Guvernului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.610/2018, este promovat de Ministerul Finanțelor.


2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului de act normativ și finalitățile urmărite

Proiectul de lege pentru modificarea Legii nr.62/2008 privind reglementarea valutară (în continuare – proiectul de lege) este elaborat în vederea realizării pct.58 din Planul național de acțiuni pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană în perioada 2017–2019, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1472/2016. Planul în cauză prevede implementarea de către BNM a soluției pentru eficientizarea procesului de licențiere, autorizare și notificare, care în particular vizează licențierea caselor de schimb valutar și a hotelurilor care intenționează să desfășoare activitate de schimb valutar în numerar cu persoane fizice pe teritoriul Republicii Moldova. Or, pentru realizarea acestei acțiuni este necesară crearea cadrului legal respectiv, fapt care va permite utilizarea tehnologiilor digitale în procesul de licențiere a activității de schimb valutar a caselor de schimb valutar și a hotelurilor.

Elaborarea proiectului de Lege este condiționată, totodată, de necesitatea consolidării procesului de licențiere și supraveghere a participanților pieței valutare din Republica Moldova – unităților de schimb valutar, a administratorilor, acționarilor/asociaților caselor de schimb valutar și hotelurilor, beneficiarilor efectivi ai acestora, astfel încât BNM, în calitate de autoritate de supraveghere, a acestora, să dispună de instrumente legale pentru a asigura o supraveghere adecvată a activității unităților de schimb valutar.

Proiectul de lege include norme menite să asigure desfășurarea de către unitățile de schimb valutar a activității lor în strictă conformitate cu prevederile legale și neadmiterea încălcării drepturilor clienților acestora, în particular în partea ce se referă la revocarea operațiunilor de schimb valutar, prin stabilirea cerinței de dispunere de către unitățile de schimb valutar de sisteme de supraveghere și înregistrare video a activității lor. De asemenea, proiectul de lege are drept scop ajustarea prevederilor Legii nr.62/2008 cu prevederile cadrului legal modificat, și anume ale Codului civil modernizat, Codului administrativ, Legii cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, Codului fiscal și ale altor acte normative.


3. Descrierea gradului de compatibilitate pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene

Proiectul de lege nu are drept scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene.


4. Principalele prevederi ale proiectului și evidențierea elementelor noi

  1. Proiectul de Lege prevede substituirea în textul Legii nr.62/2008 a cuvântului „filială” prin „sucursală” urmare inversării termenilor respectivi în noul Cod civil.
    De asemenea, întrucât Codul civil nu face distincție între „filială” și „reprezentanță”, proiectul de lege exclude din Legea nr.62/2008 prevederile aferente reprezentanțelor. Prin urmare, fostelor reprezentanțe ale persoanelor juridice li se va aplica regimul valutar aferent sucursalelor. Astfel, fostele reprezentanțe ale persoanelor juridice rezidente (care erau atribuite la categoria de rezidenți) vor fi calificate drept nerezidenți fiind incluse la categoria ”sucursale ale rezidenților” cu aplicarea regimului valutar aferent nerezidenților. Corespunzător, fostele reprezentanțe ale persoanelor juridice nerezidente (care erau atribuite la categoria de nerezidenți) vor fi calificate drept rezidenți fiind incluse la categoria ”sucursale ale nerezidenților” cu aplicarea regimului valutar aferent rezidenților.
     
  2. Proiectul de lege modifică și stabilește prevederi noi privind licențierea și condițiile de activitate ale unităților de schimb valutar, și anume:

      - având în vedere modificările operate la Codul fiscal (art.5 pct.40; art.8 alin.(2) lit.c)) ce țin de echipamentele de casă și control, (care, pe lângă mașinile de casă și control includ și alte echipamente, cum ar fi sistemele informatice), proiectul de lege prevede substituirea sintagmei ”mașini de casă și control” cu sintagma ”echipamente de casă și control”;

      - în scopul ajustării Legii nr.62/2008 cu prevederile art.15 alin.(8) din Legea 308/2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, ținând cont de recomandările Comitetului MONEYVAL (Consiliul Europei) în cadrul celei de a 5-ea runde, proiectul de lege prevede prezentarea de către casele de schimb valutar și hoteluri a cazierelor judiciare ale beneficiarilor efectivi ai entităților în cauză, precum și a declarațiilor pe propria răspundere ale administratorului, adjunctului acestuia, contabilului-șef și ale asociaților/acționarilor privind lipsa asocierii și/sau afilierii unor infractori și grupuri criminale organizate. Aceasta va avea drept efect neinstituirea controlului ori obținerea pachetului de acțiuni de control și/sau a cotelor-părți de control, ori deținerea funcțiilor de conducere în cadrul casei de schimb valutar sau hotelului de către infractori şi grupuri criminale organizate, complicii lor. Identificarea de către BNM, cu suportul Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor, a circumstanțelor indicate la art.15 alin.(8) din Legea nr.308/2017 va servi drept temei pentru refuzul de eliberare a licenței casei de schimb valutar și hotelului, suspendarea activității acestora, iar în cazul neconformării - pentru refuzul de eliberare a licenței sau pentru retragerea licenței;

      - totodată, proiectul de lege prevede înlocuirea cazierului judiciar care confirmă că persoana nu este înscrisă în Registrul informației criminalistice și criminologice a Republicii Moldova (care conține atât informația privind aflarea persoanei sub urmărire penală cât și privind antecedentele penale nestinse) cu cazierul judiciar care confirmă lipsa antecedentelor penale nestinse. Aceste amendamente sunt necesare în vederea neadmiterii persoanelor care au antecedente penale nestinse la activitatea de schimb valutar în numerar cu persoane fizice;

      - proiectul de lege include conformarea procedurii de licențiere a activității unităților de schimb valutar prevederilor Codului administrativ, în special în partea ce se referă la suspendarea procedurii administrative. Astfel, în cazul în care setul de documente prezentat de către solicitantul de licență nu este complet, proiectul de lege stabilește termenul de 5 zile lucrătoare pentru prezentarea documentelor lipsă și/sau a documentelor remediate de către solicitant;

      - de asemenea, proiectul de Lege prevede suspendarea procedurii administrative pe perioada consultării de către BNM a Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor și a altor autorități publice competente din țară în vederea asigurării respectării cerințelor stabilite la art.15 alin.(8) din Legea nr.308/2017, fapt despre care unitatea de schimb valutar va fi notificată;

      - în scopul asigurării implementării de către BNM a soluției pentru eficientizarea procesului de licențiere a caselor de schimb valutar și a hotelurilor care intenționează să desfășoare activitate de schimb valutar în numerar cu persoane fizice pe teritoriul Republicii Moldova, în Legea nr.62/2008 sunt introduse modificări care vor permite automatizarea procesului de licențiere a unităților de schimb valutar. Automatizarea acestui proces va institui un mecanism de comunicare și interacțiune eficient, facil și securizat între BNM și unitățile de schimb valutar. Astfel, proiectul de lege acordă BNM dreptul să stabilească în actele normative modul de prezentare a documentelor pentru licențierea activității de schimb valutar în numerar cu persoane fizice;

      - cerința de dotare a unităților de schimb valutar cu sisteme de supraveghere și înregistrare video are drept scop neadmiterea încălcării drepturilor clienților acestora, în particular în partea ce se referă la revocarea operațiunilor de schimb valutar. De asemenea, dotarea unităților de schimb valutar cu sisteme de supraveghere și înregistrare video va îmbunătăți deservirea clienților unităților de schimb valutar în contextul asigurării securității și integrității caselor de schimb valutar. Proiectul de lege prevede obligația unității de schimb valutar de a asigura supravegherea și înregistrarea video pe toată durata programului de lucru în regim real al timpului, precum și păstrarea acestor înregistrări în formă digitală cel puțin 15 zile calendaristice. De asemenea, proiectul de lege impune cerința de afișare la intrarea în unitatea de schimb valutar a unui semn/pictograme care să semnaleze clar existența camerei de supraveghere video, conform unui model stabilit de Centrul Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal. Prin urmare, clientul unității de schimb valutar va fi informat despre prezența camerelor video pentru ca acesta să-și poată exprima consimțământul de a-i fi înregistrată imaginea. În acest sens, semnul/pictograma sus-menționată reprezintă o modalitate de informare a subiecților de date cu caracter personal despre faptul că imaginea lor, colectată prin intermediul mijloacelor tehnice, este prelucrată de un deținător de date cu caracter personal. Norme similare aferente dotării cu sisteme de supraveghere video se regăsesc în mai multe acte legislative (de ex., art.38 din Legea nr.291/2016 cu privire la organizarea şi desfășurarea jocurilor de noroc, art.25 din Legea nr.143/2014 privind regimul articolelor pirotehnice);

      - proiectul de lege dezvoltă instrumente de supraveghere a sectorului unităților de schimb valutar din Republica Moldova. În particular, se instituie unele restricții în privința administratorilor, asociaților /acționarilor caselor de schimb valutar, beneficiarilor efectivi ai caselor de schimb valutar care încalcă sistematic prevederile legislației valutare aferente desfășurării activității de schimb valutar în numerar cu persoane fizice sau a căror activitate a fost suspendată. Astfel, aceste persoane vor fi private de dreptul de a practica această activitate pe perioada suspendării de către BNM a activității sau, în cazul încălcărilor sistematice - pe o perioadă de 12 luni (BNM impunând restricții fie pentru înființarea unei case noi de schimb valutar, fie pentru achiziționarea participațiunilor la capitalul social al oricărei case de schimb valutar, fie pentru administrarea activității altei case de schimb valutar/ sucursalei acesteia).
     
  3. Proiectul de lege prevede modificări aferente autorizării operațiunilor valutare de către BNM.

      - întrucât Codul administrativ a stabilit proceduri administrative detaliate, proiectul de lege (la fel ca și în cazul licențierii activității de schimb valutar în numerar) include conformarea procedurii de autorizare a operațiunilor valutare prevederilor Codului administrativ, și anume în partea ce se referă la suspendarea procedurii administrative. Motivele și termenele pentru suspendarea procedurii administrative la autorizarea operațiunilor valutare sunt aceleași ca și în cazul licențierii activității de schimb valutar în numerar:
         - setul de documente prezentat de către solicitantul de autorizație nu este complet sau documentele nu corespund cerințelor stabilite de BNM;
         - consultarea Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor și alte autorități publice competente din țară în privința caracterului suspect al operațiunii valutare supuse autorizării și/sau al activității solicitantului de autorizație în contextul legislației privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului;

      - ținând cont de complexitatea unor operațiuni valutare supuse autorizării, care necesita timp suplimentar pentru examinare, proiectul de lege prevede majorarea termenului de luare a deciziei de către BNM de la 15 la 20 zile lucrătoare;

      - de asemenea, proiectul de lege stabilește drept temei de refuz constatarea de către BNM a faptului că operațiunea valutară pentru care se solicită eliberarea autorizației poate avea un impact negativ asupra asigurării stabilității pieței valutare interne și/sau implementării politicii valutare a statului. Normele respective se instituie în scopul asigurării stabilității pieței valutare interne;

      - proiectul de lege prevede dreptul deținătorului de autorizație de a solicita eliberarea unui duplicat al autorizației în caz de pierdere sau deteriorare a autorizației și obligația BNM de a elibera acest duplicat în termen de 3 zile lucrătoare;

      - proiectul de lege specifică că autorizarea de către Banca Națională a Moldovei a operațiunilor valutare se efectuează în scopul reglementării valutare și nu implică asumarea de către Banca Națională a Moldovei a obligațiunilor aferente acestor operațiuni;

      - totodată, proiectul de lege stabilește că eliberarea de către BNM a autorizațiilor pentru efectuarea operațiunilor valutare nu exonerează rezidenții care au obținut aceste autorizații, prestatorii de servicii de plată rezidenți prin care se realizează operațiunile valutare de la respectarea prevederilor aferente operațiunilor valutare respective, stabilite de alte acte legislative, precum și de la aplicarea măsurilor conform cerințelor legislației în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului.
     
  4. Proiectul de lege modifică normele care vizează luarea la evidență de către BNM a unor împrumuturi/ credite sau garanții primite de către rezidenți de la nerezidenți.

      - Proiectul de lege prevede diminuarea plafonului de notificare la BNM a împrumuturilor /creditelor /garanțiilor primite de rezidenți de la nerezidenți de la 50,000 euro la 10,000 euro, din următoarele considerente:
        a) notificarea este o procedură statistică, ce are drept scop de a asigura informarea BNM privind activele și angajamentele externe sub formă de împrumuturi /credite/ garanții pentru compilarea statisticilor sectorului extern și în scopuri analitice (analiza evoluției pieței valutare, a rulajelor valutare din perspectiva de supraveghere și antifraudă, analiza stabilității financiare);
        b) practica internațională nu presupune aplicarea pragurilor pentru evidența statistică a împrumuturilor, dimpotrivă, UE promovează statisticile loan-by-loan cu detaliere sporită. Plafonul actual de 50,000 euro nu permite elaborarea statisticilor calitative privind fluxurile și stocurile de împrumuturi/credite externe. Estimativ, împrumuturile sub 50,000 euro reprezintă circa o jumătate din suma netă de împrumuturi private externe evaluată pentru anul 2020, iar neluarea lor în calcul distorsionează statistica. De asemenea, acest plafon face imposibilă satisfacerea cerințelor metodologice ale FMI față de calitatea statisticii conturilor internaționale și a conturilor naționale, în particular în ceea ce privește detalierea sub-sectorului Gospodăriile populației.
    Din  luna august a.c. are  loc punerea în aplicare a notificării și raportării în formă electronică la BNM a împrumuturilor /creditelor și garanțiilor externe, fapt ce va contribui la eficientizarea procesului de notificare și raportare la BNM a angajamentelor externe, diminuarea cheltuielilor financiare și de timp atât ale raportorilor, cât și ale BNM.

      - de asemenea, se specifică că luarea la evidență a acestor împrumuturi/credite sau garanții nu implică asumarea de către BNM a obligațiunilor aferente acestora și nu poate fi tratată drept aprobare sau autorizare de către BNM a acestor operațiuni;

      - totodată, proiectul de lege stabilește că BNM ține evidența acestor împrumuturi/ credite sau garanții și a operațiunilor efectuate în cadrul acestora. Datele în cauză vor fi utilizate de BNM în scopul îndeplinirii atribuțiilor sale stabilite prin lege (de ex., la efectuarea analizelor economice și monetare, întocmirea balanței de plăți, poziției investiționale internaționale, elaborarea statisticii datoriei externe a Republicii Moldova).
     
  5. Proiectul de lege modifică unele prevederi care vizează atribuțiile BNM în partea ce se referă la stabilirea condițiilor ce țin de exportul/importul numerarului în monedă națională și valută străină și a cecurilor de călătorie în valută străină (în continuare – numerar) de către anumite categorii de persoanele juridice rezidente și nerezidente, precum și a documentelor care urmează a fi prezentate de către persoanele juridice organelor vamale.
    Urmare modificărilor operate la Legea nr.62/2008, având în vedere că reglementarea activității bancare pe teritoriul Republicii Moldova ține de competența BNM, aceasta, de comun acord cu Serviciul Vamal va stabili doar pentru băncile licențiate și băncile nerezidente condițiile ce țin de introducerea/scoaterea numerarului, precum și documentele care urmează a fi prezentate organelor vamale de către băncile în cauză.
    În privința altor categorii de persoane juridice rezidente și nerezidente Legea nr.62/2008 stabilește în mod expres cazurile/scopurile pentru care persoanele în cauză pot introduce în/ scoate din Republica Moldova numerar, acestea fiind limitative. Aceste cazuri/scopuri sunt determinate de necesitatea introducerii/ scoaterii numerarului de către categoriile respective de persoane juridice rezidente și nerezidente în vederea unor achitări în numerar (de ex., achitarea cheltuielilor de deplasare a salariaților detașați în străinătate, cheltuielilor legate de deservirea navelor pe aeroporturile străine în cazul unor curse neregulate (charter), efectuarea plăților conform contractelor de export de mărfuri sau servicii, utilizarea numerarului în cadrul implementării în Republica Moldova a proiectelor de asistență tehnică/de finanțare străină). Ținând cont de faptul că BNM licențiază activitatea băncilor, iar condițiile aferente introducerii/scoaterii numerarului de către alte persoane, precum și documentele prezentate organelor vamale sunt determinate de specificul operațiunilor pentru care Legea nr.62/2008 permite introducerea/scoaterea numerarului, condițiile pentru această categorie de persoane juridice rezidente și nerezidente, precum și documentele care urmează a fi prezentate organelor vamale vor fi stabilite de către Serviciul Vamal.
     
  6. Proiectul de lege instituie dreptul băncilor licențiate de a acorda credite în valută străină rezidenților în scopul rambursării creditelor obținute în valută străină de la băncile licențiate, precum și dreptul BNM de a stabili condițiile acordării de către bănci a creditelor în valută străină rezidenților. BNM va stabili aceste condiții doar în măsura în care acestea vor fi necesare pentru implementarea politicii valutare a statului, asigurarea stabilității pieței valutare interne, neadmiterea dolarizării economiei naționale și menținerea importanței monedei naționale în circuitul economic.


5. Fundamentarea economico - financiară

Implementarea proiectului de lege nu implică cheltuieli financiare și alocarea de mijloace financiare din contul bugetului de stat.

Totodată, urmare adoptării proiectului de lege unitățile de schimb valutar vor suporta anumite costuri legate de achiziționarea și menținerea sistemelor de supraveghere și înregistrare video a activității de schimb valutar (conform datelor din rețeaua comercială – până la 6000 lei moldovenești/per sistem de supraveghere), însă beneficiile din asigurarea securității și protecției drepturilor consumatorilor pentru clienții unităților în cauză, prevalează asupra costurilor suportate.


6. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare

Proiectul de lege, fiind un act normativ de modificare a Legii nr.62/2008 privind reglementarea valutară, se încorporează în sistemul actelor normative în vigoare, este corelat cu prevederile Legii nr.62/2008 privind reglementarea valutară. Urmare adoptării proiectului de lege va fi necesară ajustarea actelor normative ale BNM elaborate în temeiul Legii nr.62/2008, care reglementează licențierea activității de schimb valutar a caselor de schimb valutar și a hotelurilor, desfășurarea activității de către unitățile de schimb valutar, precum și autorizarea de către BNM a unor operațiuni valutare de capital. Intrarea în vigoare a legii și ajustarea actelor normative ale BNM urmează a fi efectuată în termen de cinci luni de la data publicării legii.


7. Avizarea și consultarea publică a proiectului

Potrivit art.32 alin.(1)-(3) din Legea cu privire la actele normative nr.100/2017 și Legea nr.239/2008 privind transparenţa în procesul decizional, proiectul este plasat pe pagina - web oficială a Băncii Naționale a Moldovei și a Ministerului Finanțelor, precum și se remite spre avizare instituțiilor de resort, și se supune consultărilor publice.


8. Constatările raportului de expertiză anticorupție

Potrivit art.34 alin.(1) și art.35 din Legea nr.100/2017, proiectul de lege se remite Centrului Naţional Anticorupţie pentru a fi supus expertizei anticorupţie.


9. Constatările expertizei de compatibilitate

Proiectul de lege nu are drept scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene.


10. Constatările expertizei juridice

Potrivit art.34 alin.(1) și art.37 din Legea nr.100/2017 privind actele normative, proiectul de lege se remite Ministerului Justiției pentru efectuarea expertizei juridice.


11. Constatările altor expertize

Conform art. 1 din Legea nr.235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător, proiectele de acte normative din sectorul financiar bancar și nebancar sunt exceptate de la efectuarea analizei impactului de reglementare asupra activității de întreprinzător.


Viceprim-ministru,
Serghei PUȘCUȚA

Ministru al finanțelor