NOTĂ INFORMATIVĂ
la proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei
„Pentru modificarea unor acte normative ale Băncii Naționale a Moldovei”
1. Denumirea autorului
Autorul proiectului de act normativ este Banca Națională a Moldovei (BNM).
2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului actului normativ și finalitățile urmărite
Proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru modificarea unor acte normative ale Băncii Naționale a Moldovei” (în continuare – proiectul HCE) este elaborat în temeiul art.5 alin. (1) lit. l), art.11 alin. (1) și art.51 lit. a) și b) și art.52 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297-300, art.544), cu modificările ulterioare, precum și art.43 alin.(10) și art.67 din Legea nr.62/2008 privind reglementarea valutară (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.423-429, art.859), cu modificările ulterioare.
Elaborarea proiectului HCE este condiționată de necesitatea ajustării Instrucțiunii cu privire la modul de prezentare la Banca Națională a Moldovei de către casele de schimb valutar și hoteluri a rapoartelor în formă electronică (aprobate prin Hotărârea Consiliului de administrație al BNM nr. 232/2011) și a Instrucțiunii privind raportarea la Banca Națională a Moldovei de către casele de schimb valutar și hoteluri (aprobate prin Hotărârea Comitetului executiv al BNM nr. 296/2016) în legătură cu modificările operate la Legea nr.62/2008 prin Legea nr.363/2022 pentru modificarea unor acte normative, care va intra în vigoare la data de 20.07.2023, inclusiv de necesitatea implementării soluției pentru eficientizarea procesului de licențiere, autorizare și notificare al BNM în partea ce ține de prezentarea de către casele de schimb valutar și hoteluri a rapoartelor la BNM în formă electronică. Potrivit art. III alin.(7) din Legea nr.363/2022, Banca Națională a Moldovei are obligația aducerii actelor sale normative în corespundere cu legea în cauză.
3. Descrierea gradului de compatibilitate pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene
Proiectul HCE nu are drept scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene.
4. Principalele prevederi ale proiectului și evidențierea elementelor noi
Principalele modificări la Instrucțiunea nr.232/2011 cu privire la modul de prezentare la Banca Națională a Moldovei de către casele de schimb valutar și hoteluri a rapoartelor în formă electronică și Instrucțiunea nr.296/2016 privind raportarea la Banca Națională a Moldovei de către casele de schimb valutar și hoteluri vizează ajustarea:
-
modului de întocmire în formă electronică a rapoartelor privind cursurile de cumpărare și vânzare și a rapoartelor privind operațiunile de schimb valutar efectuate de către casa de schimb valutar / hotel, și anume cu aplicarea semnăturii electronice calificate conform Legii nr.124/2022 privind identificarea electronică și serviciile de încredere;
-
modalității de obținere a dreptului de a întocmi și transmite la BNM rapoartele în formă electronică conform prevederilor Ghidului de utilizare a portalului WEB al BNM în vederea prezentării de către casele de schimb valutar și hoteluri a documentelor aferente procesului de licențiere;
-
modalității de prezentare a rapoartelor în formă electronică, și anume prin intermediul portalului WEB al BNM, inclusiv a modalității de corectare a erorilor din rapoarte;
-
terminologiei utilizate în Instrucțiunea privind raportarea la Banca Națională a Moldovei de către casele de schimb valutar și hoteluri în legătură cu modificarea terminologiei utilizate în alte acte normative ("filială" se substituie cu cuvântul "sucursală", precizări ale unor noțiuni ca ”persoană autorizată”).
De asemenea, în instrucțiunile date au fost operate unele modificări de ordin redacțional și tehnic, inclusiv ținând cont de faptul că aceste două instrucțiuni sunt conexe, a fost eliminată dublarea prevederilor ce țin de modalitățile de corectare a erorilor.
5. Fundamentarea economico-financiară
Implementarea proiectului HCE nu implică cheltuieli financiare și alocarea de mijloace financiare din contul bugetului de stat.
6. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare
Proiectul HCE este corelat cu prevederile actelor normative cu care se află în conexiune, iar modificările propuse nu afectează concepția generală ori caracterul unitar al Instrucțiunii cu privire la modul de prezentare la Banca Națională a Moldovei de către casele de schimb valutar și hoteluri a rapoartelor în formă electronică, aprobată prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei nr.232/2011 și al Instrucțiunii privind raportarea la Banca Națională a Moldovei de către casele de schimb valutar și hoteluri (aprobate prin Hotărârea Comitetului executiv al BNM nr. 296/2016). Data intrării în vigoare a proiectului HCE este corelată cu data intrării în vigoare a Legii nr.363/2022 pentru modificarea unor acte normative (20.07.2023).
7. Avizarea și consultarea publică a proiectului
Proiectul HCE va fi supus avizării și consultării publice, urmând a fi plasat pe pagina web a BNM (www.bnm.md), la compartimentul „Legislație”, rubrica „Transparență decizională” conform prevederilor Legii nr.239/2008 privind transparența în procesul decizional și ale Regulamentului privind asigurarea transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor Băncii Naționale a Moldovei (aprobat prin Hotărârea Consiliului de administrație al BNM nr.230/2010).
De asemenea, proiectul HCE va fi consultat cu casele de schimb valutar și hotelurile care dețin licența BNM.
8. Constatările expertizei anticorupție
Conform art.35 alin.(5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, proiectul hotărârii a fost supus expertizei anticorupție în cadrul Băncii Naționale a Moldovei, în urma căreia factori și riscuri de corupție nu au fost identificate.
9. Constatările expertizei de compatibilitate
Proiectul nu urmează a fi supus expertizei de compatibilitate, deoarece nu transpune prevederile legislației UE.
10.Constatările expertizei juridice
Potrivit art.37 alin.(5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, actele normative emise de Banca Națională a Moldovei nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiției. Totodată, ținând cont de prevederile art.11 alin.(33) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei, Banca Națională a Moldovei va solicita o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiției pe marginea proiectului HCE.
11.Constatările altor expertize
În temeiul prevederilor art.34 alin.(3) și (5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, Banca Națională a Moldovei va solicita efectuarea expertizei economice de către Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării și expertizei financiare de către Ministerul Finanțelor.