NOTĂ INFORMATIVĂ
la proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei
„Pentru abrogarea Regulamentului cu privire la acordarea de către băncile comerciale a creditelor de consorţiu din 3.02.1995,
aprobat de Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei,
proces-verbal nr.4 din 3 februarie 1995”
1. Denumirea autorului
Banca Națională a Moldovei.
2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului actului normativ și finalitățile urmărite
Proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei „Pentru abrogarea Regulamentului cu privire la acordarea de către băncile comerciale a creditelor de consorţiu din 3.02.1995, aprobat de Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei, proces-verbal nr.4 din 3 februarie 1995” (în continuare - proiectul hotărârii) a fost elaborat în conformitate cu legislația în vigoare, și anume în temeiul art.27 alin.(1) lit.c) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297-300, art.544) și art.37 alin.(1) din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.434-439, art.727).
Elaborarea proiectului hotărârii a fost condiționată de corelarea reglementărilor prudențiale cu Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor și actele normative elaborate întru realizarea acesteia.
Regulamentul cu privire la acordarea de către băncile comerciale a creditelor de consorţiu a fost elaborat în condițiile în care existau cerințe prudențiale limitate. Astfel, după cum este menționat în preambulul regulamentului, scopul elaborării acestuia a constat în menținerea solvabilității băncilor, reducerii riscului posibil și pierderilor în situația insolvabilității debitorului, în cazul acordării unor credite de proporții mai mari.
Aceste reglementări nu mai sunt valabile, întrucât în conformitate cu Legea nr.202/2017, Banca Națională a elaborat un set de acte normative care includ cerințe prudențiale ce acoperă toată gama riscurilor rezultate din activitatea băncilor. Mai mult ca atât, reglementările prudențiale conțin cerințe aferente fondurilor proprii care trebuie menținute de către bănci în funcție de riscurile asumate, inclusiv riscul de credit. În acest sens, prin Regulamentul nr.109/2018 cu privire la fondurile proprii ale băncilor și cerințele de capital, au fost stabiliți indicatori pe care băncile trebuie să îi respecte pentru a acoperi și a absorbi eventualele pierderi ca urmare a unei activități de creditare necorespunzătoare.
De menționat, că principiile de bază privind dirijarea riscului de credit sunt dezvoltate și se regăsesc în Regulamentul nr.322/2018 privind cadrul de administrare a activității băncilor, care a fost conceput pentru reglementarea riscurilor generale aferente activității băncilor, ce cuprind și aspecte legate de activitatea de creditare a băncilor, fiind incluse în acest sens detalii operaționale și administrative.
În virtutea celor expuse, prin proiectul hotărârii se propune abrogarea regulamentului vizat.
3. Descrierea gradului de compatibilitate pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene
Prezentul proiect nu are drept scop armonizarea legislației naționale cu legislația UE.
4. Principalele prevederi ale proiectului și evidențierea elementelor noi
Proiectul hotărârii presupune abrogarea Regulamentului cu privire la acordarea de către băncile comerciale a creditelor de consorţiu din 3.02.1995, aprobat de Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei, proces-verbal nr.4 din 3 februarie 1995.
5. Fundamentarea economico-financiară
Implementarea proiectului nu implică cheltuieli financiare și alocarea de mijloace financiare din contul bugetului de stat.
6. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare
Intrarea în vigoare a proiectului nu va conduce la modificarea altor acte normative.
7. Avizarea și consultarea publică a proiectului
În scopul respectării prevederilor Legii nr.239-XVI/2008 privind transparența în procesul decizional și ale Regulamentului nr.230/2010 privind asigurarea transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor Băncii Naționale a Moldovei, proiectul hotărârii este supus consultării publice, fiind plasat pe pagina web a BNM (www.bnm.md), la compartimentul „Legislație", rubrica „Transparența decizională".
8. Constatările expertizei anticorupție
Conform art.35 alin.(5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, proiectul hotărârii a fost supus expertizei anticorupție în cadrul Băncii Naționale a Moldovei, în urma căreia factori și riscuri de corupție nu au fost identificate.
9. Constatările expertizei de compatibilitate
Întrucât proiectul hotărârii nu are drept scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene, acesta nu a fost expediat Centrului de Armonizare a Legislației pentru efectuarea expertizei de compatibilitate cu legislația Uniunii Europene.
10. Constatările expertizei juridice
Potrivit art.37 alin. (5) din Legea nr.100/2017, actele normative emise de Banca Națională a Moldovei nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiției. Totodată, luând în considerare prevederile art.11 alin. (33) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei, va fi solicitată o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiției pe marginea proiectului de hotărâre.
11. Constatările altor expertize
În temeiul prevederilor Legii nr.100/2017 (art.32 alin.(2), art.34 alin.(3) și (5)), proiectul hotărârii va fi expediat Consiliului Concurenței, Ministerului Finanțelor și Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării pentru avizare, expertiză financiară și, respectiv, expertiză economică.
Guvernatorul
Băncii Naționale a Moldovei
Octavian ARMAȘU