NOTĂ INFORMATIVĂ
la proiectul hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei
„Pentru modificarea unor acte normative ale Băncii Naționale a Moldovei”
1. Denumirea autorului
Autor al proiectului de hotărâre este Banca Națională a Moldovei, ceea ce corespunde art.11 din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei și art.16 din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative.
2. Condițiile ce au impus elaborarea proiectului actului normativ și finalitățile urmărite
La solicitarea Băncii Naționale a Moldovei, în noiembrie, 2020 Fondul Monetar Internațional (FMI) a efectuat o misiune de asistență tehnică virtuală cu scopul de a asista Banca Națională în consolidarea și operaționalizarea cadrului său de reglementare cu privire la asistența de lichiditate în situații de urgență.
Potrivit constatărilor expertului FMI, „Banca Națională a Moldovei a avansat cu succes în elaborarea și adoptarea unui cadru normativ solid cu privire la asistența de lichiditate în situații de urgență, care necesită câteva ajustări pentru a fi pe deplin operațional și eficient.”. Misiunea a recomandat operarea unor modificări la Regulamentul cu privire la asistența de lichiditate în situații de urgență și la Normele cu privire la evaluarea activelor acceptate de Banca Națională a Moldovei ca garanții la acordarea creditelor băncilor, aprobate prin Hotărârile Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei nr.343/2019 și, respectiv, nr.211/2019.
Astfel, proiectul hotărârii urmărește ajustarea actelor normative sus-indicate urmare recomandărilor FMI, expuse în raportul de asistență tehnică.
3. Descrierea gradului de compatibilitate pentru proiectele care au ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene
Prezentul proiect nu are ca scop armonizarea legislației naționale cu legislația Uniunii Europene.
4. Principalele prevederi ale proiectului și evidențierea elementelor noi
Modificările care se propun a fi operate la Regulamentul cu privire la asistența de lichiditate în situații de urgență prevăd următoarele:
-
ajustarea noțiunii de „bancă solvabilă și viabilă”;
-
la evaluarea impactului pe care îl poate avea neacordarea asistenței de lichiditate asupra stabilității sistemului financiar, Banca Națională va evalua și potențialele riscuri de contagiune a acestuia;
-
acordarea asistenței de lichiditate în situații de urgență pe un termen inițial de până la 2 săptămâni, cu posibilitatea extinderii acestuia, inclusiv cu majorarea volumului acordat, la necesitate, pentru alte perioade similare, dar nu mai mult de 3 luni sau, în mod excepțional, nu mai mult de 1 an de la data acordării, în condițiile stabilite de Comitetul executiv al Băncii Naționale;
-
valoarea ajustată a activelor depuse drept garanții va trebui să acopere asistența acordată și dobânda aferentă în proporția determinată de Banca Națională pe baza evaluării riscurilor asociate, dar nu mai puțin de 100%;
-
stipularea dreptului Băncii Naționale de a decide care active vor fi acceptate prioritar ca garanții pentru asistența de lichiditate acordată;
-
precizarea faptului că, în calitate de garanții, ar putea fi acceptate și creanțe pecuniare asupra persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător sau activitate profesională;
-
prezentarea de către bancă, concomitent cu cererea pentru asistența de lichiditate, a prognozei intrărilor și ieșirilor de numerar pentru următoarele 2 săptămâni. Totodată, banca beneficiară va raporta zilnic la Banca Națională, în formatul stabilit de aceasta, informația privind fluxurile de numerar efective pentru ziua lucrătoare precedentă;
-
extinderea termenului/majorarea volumului asistenței de lichiditate cu condiția achitării dobânzii pentru perioada precedentă și a rambursării sumei totale a asistenței acordate inițial și suplimentar în termenul nou convenit specificat în contract;
-
ajustarea informației prezentate de bancă referitoare la creanțele pecuniare propuse în calitate de garanții (anexa nr.3 la regulament). Astfel, în vederea facilitării analizei datelor din Registrul riscului de credit, se va indica codul unic de identificare al creditului (CRR_ID), codul alfabetic al monedei creditului (ISO), precum și tipul principal de garanție potrivit raportului ORD 3.17;
-
ajustarea anexelor nr.4 și nr.5 la regulament – în notificările de acceptare / respingere a creanțelor pecuniare se va indica de asemenea CRR_ID;
-
alte prevederi de ordin tehnic.
Prin modificările propuse la Normele cu privire la evaluarea activelor acceptate de Banca Națională a Moldovei ca garanții la acordarea creditelor băncilor se precizează că nivelurile marjelor de ajustare a valorii activelor, stipulate în norme, cu excepția activelor din categoria I (valori mobiliare de stat și certificate ale Băncii Naționale a Moldovei), sunt niveluri minime, Banca Națională fiind în drept să aplice marje suplimentare de ajustare a valorii, în cazul în care astfel de măsuri sunt impuse de asigurarea unei protecții adecvate a Băncii Naționale împotriva riscurilor.
De asemenea, având în vedere că asistența de lichiditate se va acorda pentru perioade de până la 2 săptămâni, se precizează că activele eligibile constituite drept garanții vor fi evaluate de către Banca Națională bilunar, la necesitate mai frecvent.
5. Fundamentarea economico-financiară
Implementarea proiectului nu necesită cheltuieli financiare și nu va avea impact asupra bugetului public național.
6. Modul de încorporare a actului normativ în cadrul normativ în vigoare
Proiectul este corelat cu actele normative superioare întru executarea cărora a fost elaborat și nu necesită aprobarea sau modificarea altor acte normative pentru a fi implementat.
7. Avizarea și consultarea publică a proiectului
În conformitate cu Legea nr.239/2008 privind transparența în procesul decizional și Regulamentul privind asigurarea transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor Băncii Naționale a Moldovei, aprobat prin Hotărârea Consiliului de administrație nr.230 din 18.11.2010, proiectul hotărârii și nota informativă la acesta sunt plasate spre consultare publică pe pagina web a Băncii Naționale www.bnm.md, la compartimentul Legislație/Transparența decizională. Concomitent, au fost expediate scrisori de informare părților interesate identificate.
8. Constatările expertizei anticorupție
Potrivit art.35 alin.(5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative, expertiza anticorupție a proiectului hotărârii a fost efectuată de autorul proiectului în conformitate cu Metodologia de efectuare a expertizei anticorupție a proiectelor de acte normative departamentale, aprobată prin Hotărârea Colegiului Centrului Național Anticorupție nr.6/2017, iar factori și riscuri de corupție nu au fost identificați.
9. Constatările expertizei de compatibilitate
Proiectul nu a fost supus expertizei de compatibilitate, deoarece nu transpune prevederile legislației Uniunii Europene.
10. Constatările expertizei juridice
Potrivit art.37 alin. (5) din Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative și art.11 alin.(32) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei, actele normative emise de Banca Națională a Moldovei nu se supun expertizei juridice a Ministerului Justiției. Totodată, în temeiul art.11 alin.(33) din Legea nr.548/1995, va fi solicitată o opinie cu caracter consultativ din partea Ministerului Justiției.