Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
×
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Ai vederea bună și dorești să închizi acest instrument?
Anca Dragu, guvernator
Vladimir Munteanu, prim-viceguvernator
A doua zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 606.
Tatiana Ivanicichina, viceguvernator
A treia zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Constantin Șchendra, viceguvernator
A patra zi de miercuri a lunii: 14:00-16:00.
Telefon: +373 22 822 607.
Bine ați venit pe pagină oficială a Băncii Naționale a Moldovei!
Dacă doriţi să expediaţi un mesaj (întrebare sau sugestie) în regim on-line accesați compartimentul "Feedback" din meniul principal din partea de sus a site-ului.
Cele mai populare rapoarte statistice:
Banca Naţională şi membrii organelor de conducere ale acesteia sunt independenţi în exercitarea atribuţiilor stabilite de lege şi nu pot solicita şi nici accepta instrucţiuni de la autorităţile publice sau de la orice altă autoritate.
Banca Naţională informează publicul despre evoluția inflației anuale, strategia de politică monetară,rezultatele analizei macroeconomice, evoluţiei pieţei financiare şi informaţia statistică, inclusiv privind masa monetară, acordarea creditelor, balanţa de plăţi şi situaţia pieţei valutare.
Pentru asigurarea şi menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu, Banca Naţională a Moldovei menţine inflaţia (măsurată prin indicele preţurilor de consum) la nivelul de 5.0 la sută anual cu o posibilă abatere de ± 1.5 puncte procentuale, fiind considerat nivelul optim pentru creşterea şi dezvoltarea economică a Republicii Moldova pe termen mediu.
Stabilitatea financiară se realizează prin consolidarea rezilienței sistemului financiar, limitarea efectului de contagiune și diminuarea acumulării de riscuri sistemice, contribuind, astfel, la sustenabilitatea sectorului financiar și creșterea economică.
Banca Naţională a Moldovei, are dreptul exclusiv de a emite pe teritoriul Republicii Moldova bancnote şi monede metalice ca mijloc de plată. BNM pune în circulaţie bancnote şi monede metalice, prin intermediul sistemului bancar.
Banca Naţională este unica instituţie care efectuează licenţierea, supravegherea şi reglementarea activităţii instituţiilor financiare.
Banca Națională supraveghează sistemul de plăţi în Republica Moldova şi promovează funcţionarea stabilă şi eficientă a sistemului automatizat de plăţi interbancare.
Banca Naţională este o persoană juridică publică autonomă şi este responsabilă faţă de Parlament.
BNM publică statistici privind masa monetară, sectorul bancar, balanța de plăți, situația pieței valutare, etc. pentru a asigura transparența în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor BNM, a asigura continuitatea în comunicare și predictibilitatea BNM pe piață, pentru sporirea credibilității BNM în calitate de bancă centrală dar și pe piața financiar-bancară din Republica Moldova.
Site-ul www.bnm.md prioritizează securitatea datelor și utilizează cookie-urile pentru îmbunătățirea experienței de navigare și confortul utilizatorului. Acceptul folosirii cookie sporește viteza de lucru a paginii și garantează funcționarea normală a modulelor de prezentare a informațiilor. Refuzul folosirii cookie poate încetini încărcarea site-ului și îngreuna navigarea lină între pagini. Mai multe detalii în Politica de utilizare a cookie-urilor.
Banca Naţională a Moldovei inițiază, începând cu data de 26.04.2019, consultarea publică a proiectului Hotărârii Comitetului executiv al BNM „Pentru modificarea Regulamentului cu privire la cardurile de plată, aprobat prin Hotărârea Consiliului de administrare al Băncii Naționale a Moldovei nr.157 din 1 august 2013” (în continuare – proiectul hotărârii).
Proiectul hotărârii este elaborat în scopul racordării cadrului normativ existent la prevederile Legii nr.208/2018 pentru modificarea unor acte legislative, în special ce țin de modificările operate la art. 50 din Legea 114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică (completarea acestuia cu alin.(6)). Beneficiarii proiectului hotărârii sunt prestatorii de servicii de plată din Republica Moldova.
Este de menționat că, valorile maxime ale unor comisioane sunt prevăzute în proiectul Hotărârii Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei ,,Privind valorile maxime ale comisioanelor aplicate pentru operațiunile de plată efectuate printr-un card de plată sau printr-un dispozitiv asemănător, ale comisioanelor aplicate de către prestatorii de servicii de plată pentru operațiunile de plată ce presupun utilizarea sistemului automatizat de plăți interbancare și ale tarifelor pentru plățile procesate în sistemul automatizat de plăți interbancare”, plasat pe pagina web a Băncii Naționale a Moldovei pentru consultare publică, până pe data de 16.05.2019.
Obiecțiile, sugestiile și recomandările pe marginea proiectului de decizie, supus consultării publice, pot fi expediate până pe data de 16 mai 2019, pe adresa poştală: bd. Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun. Chişinău. Concomitent, pot fi comunicate pe adresa electronică: Victor.Susu@bnm.md
Proiectul hotărârii şi nota de argumentare sunt disponibile pe pagina web a Băncii Naționale a Moldovei www.bnm.md şi la sediul Băncii Naţionale pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1, MD-2005, mun. Chişinău.
1. Denumirea autorului şi, după caz, a participanţilor la elaborarea proiectului
Banca Națională a Moldovei
2. Condiţiile ce au impus elaborarea proiectului de act normativ şi finalităţile urmărite
Necesitatea elaborării proiectului de modificare derivă din prevederile Legii nr.208/2018 pentru modificarea unor acte legislative (Lega nr. 548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei, Legea nr. 114/2012 cu privire la serviciile de plată și moneda electronică, Codul contravențional al Republicii Moldova nr. 218/2008).
Astfel, în conformitate cu modificările operate la art. 50 alin. (6) din Legea nr.114/2012, Banca Națională a Moldovei (în continuare - BNM) urmează să stabilească, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a Legii nr. 208/2018, condițiile de determinare a valorilor comisioanelor interbancare, precum și a comisioanelor suplimentare, aplicate în funcție de marca și categoria respectivelor carduri de plată pentru operațiunile de plată efectuate printr-un card de plată sau printr-un dispozitiv asemănător de către prestatorii de servicii de plată.
În scopul eficientizării normei de la art.50 alin.(6) din Legea nr.114/2012, la etapa actuală propunem stabilirea valorii maxime comisionului de servicii perceput comercianților, care înglobează mai multe tipuri de operațiuni de plată cu carduri.
Prin urmare, la determinarea comisioanelor interbancare aferente operațiunilor de plată cu cardul se va ține cont de plafonul maxim al comisionului de servicii perceput comercianților care se va stabili în actele normative ale BNM.
3. Principalele prevederi ale proiectului şi evidențierea elementelor noi
Proiectul definește noțiunile de comision de servicii perceput comercianților și comision interbancar, precum și prevede condițiile de stabilire a acestora într-un capitol nou, VIII1 “CONDIȚIILE DE DETERMINARE A COMISIOANELOR INTERBANCARE, PRECUM ȘI A COMISIOANELOR SUPLIMENTARE”.
Pe lângă definirea noțiunilor în proiect, la interpretarea acestora urmează a fi luate în considerare următoarele:
Astfel, condițiile vor fi aplicate tuturor operațiunilor de plată efectuate cu carduri de plată sau dispozitive asemănătoare, cu excepția operațiunilor de retrageri de numerar de la bancomate sau de la ghișeul unui prestator de servicii de plată, precum și orice operațiuni efectuate cu cardurile de plată de afaceri (business). Exceptarea plafonării retragerilor de mijloace bănești, în special în cazurile de retragere de la bancomatul altei bănci decât al celei emitente, se propune luând în considerare costurile acestor operațiuni, precum și scopul proiectului de promovare a acceptării plăților fără numerar de către comercianți.
Referitor la cardurile de plată de afaceri (business), acestea reprezintă un produs diferit față de cardurile personale (ale persoanelor fizice), oferind comercianților, deținătorilor de carduri și companiilor care le oferă angajaților lor servicii specifice, a căror cost este mai ridicat pentru emitenții acestora.
4. Modul de încorporare a actului în cadrul normativ în vigoare
Proiectul este corelat cu prevederile actelor legislative în vigoare cu care se află în conexiune, și anume Legea nr.208/2018.
5. Constatările expertizei de compatibilitate
Prezentul proiect nu are drept scop armonizarea legislației naționale cu legislația UE, astfel cum este menționat la pct. 3 din prezenta notă.
Proiectul dat se afla în proces de consultare publică. Sinteza va fi disponibilă după analiza recomandărilor și propunerilor parvenite de la părțile interesate.
Bulevardul Grigore Vieru nr. 1,
MD-2005, Chişinău, Republica Moldova
© 2023 Banca Națională a Moldovei
Condiții de utilizare